مقالهای از رشد برهان متوسطه2
اقبال رضا حیدری دبیر ریاضی دبیرستان شاهد شاهرود در مقالهای که در جدیدترین شماره رشد برهان متوسطه 2 منتشر شده است، به چرایی مطالعه ریاضی و ارتباط آن با صنعت و زندگی روزمره پرداخته است.
بخشی از این مقاله «چرا ریاضیات میخوانیم؟» نام دارد. در این بخش میخوانیم: «امروزه در جهان، ریاضیات فقط به عنوان یک موضوع درسی مطرح نیست، بلکه آن را تفکر طبیعی بشر میدانند. قسمت اعظم موضوعی که امروزه تحت عنوان ریاضی شناخته میشود، محصول تفکری است که بدواً
حول مفاهیم عدد، کمیت و شکل متمرکز بوده است. از طرف دیگر، تعاریف قدیمی از ریاضیات بهعنوان «علم عدد و کمیت» دیگر معتبر نیستند، اما سرآغازهای شاخههایی از ریاضیات را به ذهن القا میکنند. پرواضح است که ریاضیات تنها بازی با فرمولها و شکلها نیست، بلکه با جهان
واقعی ما ارتباط دارد و برای شناخت طبیعت، جامعه و قانونمندیها حاکم بر آنها به ریاضیات نیازمندیم.»
در بخش دیگری با عنوان ریاضیات و نقش آن در سایر علوم آمده است: «ریاضی از قبل راه پیشرفت علم و صنعت را پیشبینی میکند. برای مثال، دستگاه مقیاسهای انتزاعی (دستگاه سانتیمتر، گرم و ثانیه) بهوسیله گاوس کشف شد. این کشف باید متضمن سودهایی برای بشر باشد و به او
امکان دهد که بدون مشاهده و واسطه، پدیدههای مغناطیسی و الکتریکی را اندازه بگیرند. ولی این کشف در دهه 1830 بیمصرف ماند و کسی به آن توجه نکرد در حالی که در زمان ما وسیلههای اندازهگیری الکتریسیته از ضروریات زندگی بشر محسوب میشود. همانطور که میبینید ریاضیات
سالها از صنعت جلوتر است و انسان میتواند به یاری ریاضیات مسائل پیچیدهای از صنعت را حل کند.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش برهان ریاضی متوسطه 2، شماره 81 ، بهار 1393 منتشر شده است.