عکس رهبر جدید
۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ۰۸:۲۴
از حافظه‌محوری به کاوشگری
مقاله‌ای از «رشد علوم اجتماعی»

فصل‌نامه رشد آموزش علوم اجتماعی در جدید‌ترین شماره خود و در گفت‌و‌گویی با دکتر ناهید فلاحیان، تحول برنامه درسی مطالعات اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است. محورهای محتوایی مطالعات اجتماعی و رویکرد تلفیقی آن از جمله مباحثی است که در این گفت‌و‌گو به آن‌ها پرداخته شده است.
دکتر ناهید فلاحیان، مسئول گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی در پاسخ به پرسشی درباره محورهای برنامه جدید درس مطالعات اجتماعی گفته است: «بررسی نیازسنجی‌ها و پژوهش‌های انجام شده در کل کشور به ما نشان داد که بایستی شش محور را در محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی مد‌نظر قرار دهیم:
1.    تقویت عزت و هویت ایرانی- اسلامی
2.    ترویج و درونی‌سازی اخلاق و ارزش‌ها
3.    شناخت حقوق و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی و شهروندی در سطوح مختلف
4.    شناخت میراث فرهنگی، استعداد‌ها و قابلیت‌های کشور و جایگاه کشور در جهان و توانایی برقراری ارتباطات مؤثر در سطح جهانی
5.    گسترش بهداشت روانی و پیشگیری از بروز بحران‌های تربیتی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی درکودکان و نسل جوان
6.    تقویت روحیه خودباوری، سازندگی، امید به آینده و اعتماد‌به‌نفس.»
دکتر فلاحیان درباره ویژگی تلفیقی بودن برنامه درسی جدید مطالعات اجتماعی نیز گفته است: «در راهنمای برنامه جدید  مطالعات اجتماعی برای دوره آموزش عمومی که در آن‌ها معلم تعلیمات اجتماعی(تاریخ، جغرافیا، مدنی) یک نفر است، محتوای این دروس در قالب یک کتاب درسی و به‌صورت تلفیقی ارائه می‌شود. البته در دوره ابتدایی میزان تلفیق بیشتر و در دوره متوسطه اول از میزان تلفیق کاسته می‌شود و رشته‌ها هویت خود را دارند. باید اضافه کنم در برنامه درسی ملی نیز در بخش بیانیه حوزه یادگیری مطالعات اجتماعی و علوم انسانی ذکر شده است که آموزش مطالعات اجتماعی و سازماندهی محتوا تا پایان دوره متوسطه اول تلفیقی خواهد بود و پس از آن دروس به‌طور جداگانه و نیمه تخصصی ارائه می‌گردند.»
متن کامل این گفت‌و‌گو در فصل‌نامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 62، بهار 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۰۹
کد خبر : ۱,۵۹۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید