عکس رهبر جدید
تصویر برای هر کتابی مناسب است، به شرط آن‌که...
پای صحبت استاد غلامعلی مکتبی تصویرگر پیشکسوت در گفت‌وگو با «رشد آموزش تاریخ»

در این روزگار، بد نیست که هر کتابی مزین به تصویر باشد به شرط آن‌که تصویر، کار تصویرگری مجرب باشد که از روی اصول تصویرگری و برای تاریخ، کار کرده باشد.

استاد غلامعلی مکتبی، تصویرگر پیشکسوت کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی مجلات پیک و رشد در گفت‌وگو با فصل‌نامه‌ی رشد آموزش تاریخ ضمن بیان این مطلب افزود: «تصویرگر از همان ابتدای کار باید بداند که موضوع درباره‌ی چیست، مربوط به چه زمانی است. فرهنگ آن زمان چه فرهنگی بوده است، مردم آن روزگار چگونه زندگی می‌کرده‌اند، خانه و مأوایی که در آن زندگی می‌کرده‌اند آیا به صورت چادر بوده است و یا به‌صورت ساختمان، و از چگونه ساختمان و چگونه چادری؛ وسایل زندگی آن‌ها چه نوع بوده است، آیا به‌صورت ساده بوده و یا نقش‌هایی هم داشته است و خلاصه این‌که چنین نقاش یا تصویرگری باید حداقل مختصری درباره‌ی وضع آن روزگار بداند تا بتواند کار را قبول و شروع به تصویرگری نماید.»
استاد مکتبی همچنین گفت: «اغلب تصاویری که از تصویرگران امروز دیده می‌شود، وقتی خوب نگاه می‌کنی، متوجه می‌شوی که خیلی هم دقیق نیست. فی‌المثل نه پوشش، پوششی درست است و نه حتی نژاد افراد. نه شخصیت‌ها به درستی فکر و کار شده و نه چیزهای مربوط به آن مردم و آن روزگار، آن هم در اقلیم‌های متفاوت و با طبیعت و گل و گیاه مناسب آن سرزمین‌ها. اگر با اسب سفر می‌کرده‌اند و یا می‌جنگیده‌اند آیا چنین اسب‌هایی دارای سازوبرگ مشخصی بوده و یا این‌که فقط دارای پوشش ساده‌ای از نمد و یا جنس دیگری بوده است. و آیا همه‌ی این‌ها به‌صورت ساده و مبتدی بوده است یا این‌که دارای نقوش، آن هم از نقوشی که حاکی از فرهنگی بزرگ و پیشرفته. و آیا... ؟
متن کامل گفت‌وگوی استاد مکتبی را می‌توانید در شماره‌ی زمستان (41) فصل‌نامه‌ی رشد آموزش تاریخ بخوانید.

تعداد بازدید : ۱,۳۴۰
کد خبر : ۱۵۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید