منبع: «رشد مشاور مدرسه»
نقش معلمان در برنامه راهنمایی و مشاوره و سهم مشاوران در تحقق اهداف آموزشوپرورش بسیار مهم و سازنده است. فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه در جدیدترین شماره خود مقالهای را به نقش معلمان در برنامه راهنمایی و مشاوره، معرفی رابطان
هستهها و وظایف و نقش آنها در مدرسه اختصاص داده است.
طاهر اصلانی، رباب فرجی و یعقوب پناهی نویسندگان این مقالهاند.
در بخشی از مقاله با عنوان «نقش معلم در برنامه راهنمایی و مشاوره» میخوانیم: «مسئولیت معلم در برنامه راهنمایی بهعنوان تسهیلکننده، به قدری اهمیت دارد که میتوان موفقیت یا شکست برنامه راهنمایی را تا حد زیادی به فعالیت و همکاری او مربوط دانست. معلم با دانشآموزان
بیشترین و نزدیکترین تماس را دارد و این خود، علاوه بر تدریس، موقعیت مناسبی را برای انجام برخی از خدمات راهنمایی و حتی مشاورهای توسط وی فراهم میآورد. معلم ضمن تدریس عملاً دانشآموز را در جهت نیل به اهداف آموزشوپرورش راهنمایی میکند و در نتیجه تعلیم و راهنمایی
بهطور تفکیکناپذیری در هم میآمیزند و با یکدیگر ارتباط پیدا میکنند.» در ادامه آمده است: «بیان اینکه معلم مشاور نیست به این مفهوم نیست که او نقشی در راهنمایی و مشاوره ندارد. معلمان در همه سطوح تحصیلی نقشی مهم در راهنمایی و مشاوره دارند و میتوانند اهداف و
مقاصد راهنمایی را با تدریس و تعلیم خود هماهنگ سازند.»
«نقش رابطان هستهها در برنامه راهنمایی و مشاوره دوره ابتدایی» بخش دیگری از این مقاله است. در این بخش میخوانیم: «رابطان هستهها که معلمان یا سایر کارکنان مدرسهاند و برخی از وظایف مشاور را در مدرسه برعهده میگیرند، با همکاری سایر معلمان، خانواده و مسئولان
مدرسه میتوانند دانشآموزان را در جهت رفع مشکلات تحصیلی و خانوادگی و روانی و تأمین ثبات عاطفی یاری دهند و تا حدودی خلاء وجود مشاور در مدرسه را پر کنند و نهایتاً در نیل به اهداف آموزشوپرورش و هموار کردن مسیر رشد دانشآموزان نقش مؤثری داشته باشند.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 35، بهار 1393 منتشر شده است.