مقالهای از «رشد معلم»
«سکاندار محیط یادگیری» عنوان مقالهای است که در جدیدترین شماره ماهنامه رشد آموزش معلم منتشر شده است. بهزاد دارابی در این مقاله به نشانههای ارتباط انسانی موفق و نگرشهای معلم موفق در برقراری ارتباط انسانی با دانشآموز پرداخته
است.
یک بخش از این مقاله «نشانههای ارتباط انسانی موفق» نام دارد. در این بخش میخوانیم: «بچهها باید احساس کنند تجربه یادگیری لذتبخش است. یعنی قرار است آنها هنگام یادگیری با رخدادهای دلنشینی روبهرو شوند. اگر محیط یادگیری را دایره در نظر بگیریم، شخصیت معلم مرکز
این دایره است. اولین گام یاددهی- یادگیری، برقراری ارتباط انسانی بین معلم و فراگیرنده است. چنانچه این ارتباط بهخوبی برقرار شود، همچون پلی، زمینه را برای انتقال دانش، مهارت و نگرش فراهم میکند. پی بردن به اینکه آیا این ارتباط بین معلم و فراگیرنده برقرار شده
است یا نه، چندان دشوار نیست. کافی است به سه نشانه اساسی هر ارتباط موفق در کلاس درس توجه کنیم:
- تسهیل عملکرد
- تحمل بهتر استرس
- کاهش مشکلات روانشناختی»
نویسنده مقاله در ادامه به نگرشهای معلم موفق در برقراری ارتباط انسانی با دانشآموز پرداخته است و این نشانهها را اینگونه برشمرده است:
- تظاهر به تغییر نمیکند، آن را باور دارد
- تظاهر به تغییر را مانع ارتباط میداند
- برچسب نمیزند
- سرزنش نمیکند
- اخراج نمیکند
ادامه مقاله به توضیح هر یک از این موارد اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در ماهنامه رشد آموزش معلم، شماره 8 و 7 (پیدرپی 283 و 282)، فروردین و اردیبهشت
1393 منتشر شده است.