عکس رهبر جدید
تشویق کودکان به ورزش‌های گروهی
منبع: «رشد تربیت‌بدنی»

ورزش‌های گروهی می‌تواند باعث پیشرفت و تقویت اعتمادبه‌نفس، حس همکاری و تناسب اندام کودکان شود. اما برخی کودکان ورزش‌های گروهی را دوست ندارند. در برابر این گروه چه باید کرد؟ شیما شیروانی بروجنی و فریبا شیروانی در مقاله‌ای که در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی منتشر شده به این پرسش پاسخ داده‌اند.
عنوان این مقاله «تناسب اندام برای کودکانی که به حرکات ورزشی تمایلی نشان نمی‌دهند» است. نویسندگان مقاله به برخی علت‌های نامطلوب بودن تمرینات ورزشی برای کودکان اشاره کرده‌اند که عبارتند از:
 جنبه‌های رقابتی تیم‌ها و تمرینات ورزشی
 ترس از زمین بازی
 جهت‌گیری خاص نسبت به یک نوع ورزش
 گسترش مهارت‌ها و توانایی‌های پایه
در توضیح ترس از زمین بازی می‌خوانیم: «بچه‌هایی که ذاتاً از ورزش بیزارند یا کمی کم‌رو هستند، احتمال دارد در تیم‌های ورزشی احساس راحتی نکنند. بیشتر آن‌هایی که باهوش‌ترند، از ناامیدی والدین، شکست تیم ورزشی و هم‌تیمی‌های خود احساس نگرانی می‌کنند. این امر به‌ویژه زمانی رخ می‌دهد که تیم یا گروه موردنظر حالت رقابتی داشته باشد و بچه‌ها نیز هنوز در حال تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های پایه خود باشند.»
اما در این حالت چه باید کرد. نویسندگان مقاله توصیه کرده‌اند: «بیش از توان کودک از آن‌ها انتظار نداشته باشید. اغلب آن‌ها ممکن نیست یکی از مدال‌آوران المپیک یا ورزشکاران مشهور شوند. اجازه دهید کودک شما درک کند که هدف، تنها سرگرمی و دست‌یابی به اندامی مناسب است، اما در صورتی که تیم ورزشی او مخالف این هدف باشد، شاید بهتر باشد به دنبال سرگرمی جدیدی برای وی بروید.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 50، بهار 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۰۶
کد خبر : ۱,۵۷۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید