عکس رهبر جدید
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۸:۳۹
تالاب‌ها: گنجینه‌های ناشناخته
منبع: «رشد جغرافیا»

تالاب‌‌ها از جمله مولدترین محیط‌های جهان‌اند که فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا در مقاله‌ای به معرفی آن‌ها پرداخته است. فرزانه درخشان بابایی، دکتر عزت‌الله قنواتی و دکتر منیژه قهرودی تالی نویسندگان این مقاله‌اند.
در ابتدای مقاله «تالاب‌ها، گنجینه‌های ناشناخته» آمده است: «تالاب‌، نمونه‌ای از مظاهر طبیعی خدادادی است که در روند پیدایش، خاک آن در اثر تماس با آب‌های سطحی و زیرزمینی  به‌صورت اشباع شده در آمده و در طی یک دوره کافی و شرایط عادی محیطی تشکیل شده و دارای توالی زیستی است. این مجموعه دارای جوامعی از گیاهان و جمعیت‌هایی از جانوران ویژه است که امکان سازگاری در چنین نقاطی را دارند.»
«انواع تالاب‌ها» بخش دیگر این مقاله است. در این بخش انواع تالاب‌ها معرفی شده‌اند که عبارتند از: مانداب، مرداب، خلاش، خلنگزار، لشاب، تالاب مصنوعی و آب‌بندان.
در این مقاله پس از معرفی هر یک از انواع تالاب‌ها، اهمیت و کارکرد آن‌ها بررسی شده است. درباره اهمیت تالاب‌ها از نظر تنوع زیستی می‌خوانیم: «تنوع زیستی و ژنتیکی گونه‌‌هایی که در تالاب زندگی می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. تالاب‌ها اگرچه وسعت چندانی نسبت به سایر محیط‌های زیستی ندارند ولی در عمل به‌خاطر داشتن شرایط خاص محیطی، ویژگی‌های آب و خاک و پیچیدگی‌های بوم شناختی، تنوع قابل ملاحظه‌ای را به‌وجود می‌آورند. تالاب‌ها به‌عنوان کانون‌های حساس نه تنها دارای تنوع گونه‌ای بسیار بالای جانوری و گیاهی هستند، بلکه تنوع ژنتیکی در هر یک از گونه‌ها در حد بالایی است و این تنوع به‌طور عمده در ارتباط مستقیم با تنوع محیط‌زیست و زیستگاه‌های تشکیل شده در تالاب است.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، شماره 106، بهار 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۹۸۴
کد خبر : ۱,۵۷۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید