بررسی اولویت کاری مشاوران در «رشد مشاور مدرسه»
«راهنمایی یا مشاوره؟» عنوان مقالهای است که در جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه منتشر شده است. بررسی و تبیین اولویت کاری مشاوران مدرسه موضوع اصلی این مقاله است. این مقاله به قلم طاهر اصلانی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده
منتشر شده است.
نویسنده مقاله در ابتدا به مسئولیت مشاوران در مدرسه از دیدگاه صاحبنظران پرداخته است و این مسئولیتها را چنین برشمرده است:
1. خدمات اطلاعاتی
2. مشاوره
3. راهنمایی و مشاوره گروهی
4. سنجش دانشآموزان
5. خدمات مشورتی
6. طرحریزی تحصیلی ـ شغلی(جایگزینی)
7. تحقیق
8. ارزیابی برنامههای مشاوره مدرسه
9. هماهنگی
در توضیح مشاوره میخوانیم: «یکی از خدمات تخصصی و محوری مشاوران در مدارس است. مشاوره رابطه یاورانه بین مشاور و مراجع (یا مراجعان) است که بر نیاز مراجع در زمینه رشد، سازگاری، تصمیمگیری و حل مشکل تکیه دارد. مشاوره روندی متمرکز بر مراجع است که مستلزم رازداری
است. این روند با ایجاد رابطه روانی بین مشاور و مراجع شروع میشود و با حاکم شدن شرایط ویژه و لازم برای موفقیت روند مشاوره ادامه مییابد. شرایط رابطه مشاورهای عبارت از صداقت یا خلوص مشاور، احترام به مراجع و درک همدلانه است.»
نویسنده مقاله پس از توضیح هر یک از مسئولیتها چنین نتیجهگیری کرده است: «راهنمایی و مشاوره مکمل یکدیگرند و هر کدام جایگاه خاص خود را دارند و نباید هیچکدام از آنها مورد غفلت قرار گیرد. برخی از مشاوران ممکن است مشاوره را امری تخصصی تلقی کنند و با توجه به مراجعان
متعددی که دارند، مشاوره را مهمتر از راهنمایی در نظر بگیرند اما همانطور که گفته شد ضرورت مشاوره نباید باعث شود نیازهای فوری و فراگیر عموم دانشآموزان به خدمات راهنمایی در اولویت چندم مشاور قرار گیرد.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 35، بهار 1393 منتشر شده است.