عکس رهبر جدید
حضور مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در غرفه دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی

عصر روز سه‌شنبه (93/2/16)، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در غرفه دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
محمد ناصری در خصوص این‌که ناشران کودک و نوجوان به جهت غنی‌کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در خدمت تعلیم و تربیت و در یک افق روشن و خوب هستند، ادامه داد: تأثیراتی که دانش‌آموزان از کتاب‌های غیردرسی می‌گیرند، بهتر است زیرا در واقع مطالعه در آن کتاب‌ها اتفاق می‌افتد.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درباره نگرش غلط برخی والدین که فکر می‌کنند فرزندان آنها صرفاً باید در چهارچوب کتاب‌های درسی یا کتاب‌های آموزشی مطالعه داشته باشند، خاطر‌نشان کرد: «برخی از والدین تصور می‌کنند که بدین طریق فرزندانشان انسان‌های موفقی می‌شوند و دانش‌آموزان نمونه‌ای هستند اما این نگرش قابل نقد است.»
ناصری گفت: «دانش‌آموزانی که در حوزه کتاب‌های غیردرسی هم مطالعه دارند، موفق هستند. مطالعه در زمانی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموز یک کتاب شعر، داستان، تاریخی، علمی و هر کتابی که در زمینة دانش‌افزایی باشد را مطالعه کند.»
وی با بیان این‌که برخی ناشران در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند کتاب‌هایشان جذاب نیست که از سوی مخاطب خریداری شود، ادامه داد: «افرادی که بر مبنای زمان و پیشرفت‌ها فعالیت نمی‌کنند در بین مخاطب جایگاهی ندارند. اگر به مخاطب احترام بگذاریم، فضای ذهنی و روحی و تمامی جذابیت‌های فکری که برای یک نوجوان و کودک مورد توجه است را باید در نظر بگیریم. بخش دیگری از این موضوع به نویسندگانی باز می‌گردد که کتاب تولید می‌کنند.»
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با بیان این‌که کتاب باید جذابیت‌های بصری و عناصر هنری داشته باشد، ادامه داد: دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در حوزه کتاب هدایت، حمایت و نظارت فعالیت می‌کند که بر جریان نشر کتاب که مرتبط با برنامه اصلی باشد، نظارت داشته باشد.
ناصری در ادامه به برنامه‌های غرفه دبیرخانه سامان‌دهی مواد و رسانه‌های آموزشی و تربیتی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: «هدف ما این است که کارشناسان و داوران دبیرخانه‌ سامان‌دهی مواد و رسانه‌های آموزشی – تربیتی برخورد چهره به چهره با ناشرین داشته باشند و بتوانیم ناشران حوزه کتاب‌های آموزشی و کودک و نوجوان رانسبت به سیاست‌های این دبیرخانه آگاه سازیم.»
وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی تبیینی برنامة درسی ملی در حوزه کتاب‌های آموزشی علوم تجربی که روز یکشنبه در سرای ناشران آموزشی برگزار شد ادامه داد: «در این کارگاه آقای دکتر امانی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های دورة نظری رویکرد‌های برنامه درسی در حوزه آموزش علوم را تبیین کرد تا اگر ناشری قصد تولید کتابی را دارد در یک فضای علمی و کارگاهی به تبادل نظر بپردازند.»
وی با بیان این‌که هدف از شکل دادن به این فضا تعامل با ناشران و ایجاد کارگروه‌هاست، خاطر‌نشان کرد: اتفاق واقعی که در حوزه نشر می‌افتد این است که کارشناسان دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی حضور مستقیم و مستمر داشته باشند و بدین طریق ناشرانی که کمتر با این حوزه آشنا هستند، به این سمت هدایت می‌شوند.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در ادامه به لزوم همکاری و ارتباط بخش‌های مختلف آموزش و پرورش در حوزه سامان‌دهی مواد و رسانه‌های آموزشی اشاره کرد و افزود: «جناب آقای دکتر فانی، وزیر آموزش و پرورش در اولین نشستی که با کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شرکت کرد، صریحاً اعلام کرد که برگزاری نمایشگاه کتاب در‌ آموزش و پرورش می‌بایستی با استفاده از منابع مورد تائید دبیرخانه سامان‌دهی مواد و رسانه‌های آموزشی باشد.» 

تعداد بازدید : ۸۸۵
کد خبر : ۱,۵۶۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید