عکس رهبر جدید
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۸:۲۱
حقوق بشر در قرآن
منبع: فصل‌نامه «رشد آموزش قرآن»

فصل‌نامه رشد آموزش قرآن در جدیدترین شماره خود و طی مقاله‌ای به موضوع حقوق بشر در قرآن پرداخته است. تهیه‌کننده این مقاله معاونت پژوهشی مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن است.
در این مقاله آمده است: «محور اساسی حقوق بشر عبارت است از حق حیات، آزادی، کرامت، تعلیم‌وتربیت و مساوات.»
در توضیح حق حیات می‌خوانیم: «مهم‌ترین اصلی که در مجموعه حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته و هماهنگ با قوانین فطری و طبیعی است، حق حیات است. توضیح اینکه تا وقتی فرد مزاحم حیات اجتماعی مردم نباشد قانون باید از حق حیات او حمایت کند و امنیت لازم را در این زمینه فراهم آورد. این موضوع ظاهراً در هیچ یک از مکاتب حقوقی مورد تردید نیست. بی‌تردید در مکتب اسلام اگر اصولی به عنوان حقوق طبیعی قابل اثبات باشد در رأس همه آن‌ها حق حیات خواهد بود. باید به این نکته توجه داشت که حق حیات نیز مانند همه حقوق طبیعی و غیرطبیعی مطلق نیست و همه طرفداران حقوق طبیعی نیز به این نکته معترف‌اند که حق حیات برای افراد تا آنجا محترم است که زندگی انسان دیگری را به خطر نیندازد. از این رو کشتن شخصی که به انسان حمله می‌کند و قصد جان او را دارد، در منطق همه‌ انسان‌ها مجاز است. حتی تشریع حکم قصاص نیز به منظور حفظ حیات انسان‌هاست.»
در توضیح حق آزادی هم آمده است: «دیدگاه  اسلام نیز در مورد آزادی حقوقی مثبت است. قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) انسان را موجودی با اراده و انتخابگر معرفی می‌کنند که در افعال و عقاید خود بر اساس شناخت و اراده تصمیم می‌گیرد. به همین دلیل، تحمیل عقیده در زمینه‌ شناخت و ایمان را غیرممکن می‌داند و با جملاتی مانند« لااکراه فی‌الدین قد تبین الرشد من الغی» (در قبول دین اکراهی نیست، راه درست از راه انحرافی روشن شده است_ بقره/ 256) مشخص می‌سازد که عقیده و ایمان از امور قلبی است و در امر قلبی اجبار معنا و مفهومی ندارد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش قرآن، شماره 44، بهار 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۸۸
کد خبر : ۱,۵۶۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید