عکس رهبر جدید
۱۱ فروردین ۱۳۹۳ ۰۹:۰۴
راهنمای تمرینات آموزشی مناسب
در «رشد تربیت‌بدنی»

فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی در جدیدترین شماره خود و در مقاله‌ای به برخی شیوه‌های مناسب و نامناسب فعالیت‌های بدنی در ساعات ورزشی مدارس ابتدایی پرداخته است. معصومه بقاییان و سوده روشنی مترجمان این مقاله‌اند.
نکات قابل توجه در برنامه‌ریزی فعالیت بدنی برای کودکان عنوان بخشی از مقاله است که در آن می‌خوانیم: «در درجه اول، در هر برنامه تربیت بدنی، هدف نهایی باید توسعه مهارت و دانش کودک و فراهم کردن یک عمر فعالیت بدنی همراه با لذت باشد. آنچه که واضح است و در مدارک و شواهد و تحقیقات بسیاری نیز آمده یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی سلامتی و افزایش طول عمر افراد فعالیت بدنی است که امکان یک عمر زندگی سالم و با نشاط را فراهم می‌کند. بنابراین، هدف عمده برنامه‌های تربیت‌بدنی، جذب کودکان و نوجوانان از همه سنین به شرکت در فعالیت بدنی به منظور افزایش اعتمادبه‌نفس و توسعه شایستگی‌های آن‌هاست.»
در ادامه مقاله آمده است: «فعالیت بدنی باید متناسب با سطح رشد و بالیدگی کودک انتخاب شود. نکته قابل توجه در انواع فعالیت بدنی، در نظر داشتن تفاوت‌های کودکان و بزرگ‌سالان است، تفاوت‌هایی که مرز تمایز این دو گروه را مشخص می‌کند. شرکت کودکان در فعالیت‌ها و ورزش‌های ویژه بزرگ‌سالان نیازمند تغییر و انطباق با ویژگی‌های خاص کودکان است. همانگونه که دختران و پسران سنین پیش‌دبستانی دارای مهارت‌ها و آمادگی جسمانی متفاوتی نسبت به کودکان چهارم یا پنجم دبستان هستند، برنامه‌های ورزشی و فعالیت‌های بدنی آنان نیز به‌همین ترتیب باید منعکس‌کننده تفاوت‌های جسمی، روانی و اجتماعی آنان باشد.»
در ادامه این مقاله راهبردهایی در پنج حوزه محیط یادگیری، راهبردهای آموزشی، برنامه تحصیلی، ارزیابی و سنجش و حرفه‌ای گرایی برای دست‌‌یابی به حداکثر موفقیت در ساعات تربیت بدنی مدارس ابتدایی ارائه شده است.
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 49، زمستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۰۸
کد خبر : ۱,۵۱۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید