عکس رهبر جدید
تجربه سی سال آموزش زبان انگلیسی
در «رشد زبان»

«سی‌ سال آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم یا خارجی؛ بازتاب اندیشه شخصی» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش زبان منتشر شده است. پروفسور جک.سی.ریچاردز نویسنده و محمدرسول سپاهی مترجم این مقاله است.
در ابتدای مقاله در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «یادگیری زبان دوم مشتمل بر چه فرایندهایی‌ است؟» می‌خوانیم: «در اوایل دهه هفتاد، نظریه‌های یادگیری زبان در بریتانیا و آمریکای شمالی شباهت‌های زیادی داشتند. گرچه از سنت‌های نظریه‌پردازی متفاوتی نشئت گرفته بودند. نظریه رفتارگرایی در تعلیم‌وتربیت و روان‌شناسی غالب بود. طبق این نظریه، فرایندهای تقلید، تمرین، تحکیم برونداد و شکل‌گیری عادت در تمامی انواع یادگیری به‌ویژه زبان‌آموزی نقشی اساسی ایفا می‌کردند. چامسکی این نظریه را به دلیل قابل اعمال نبودن در زبان‌آموزی رد و بر ماهیت شناختی زبان‌آموزی تأکید کرد. هم‌چنین او بر این باور بود که کودکان از بدو تولد دانشی انتزاعی درباره ماهیت زبان دارند و این دانش انتزاعی همان دستور زبان همگانی است. به عبارت دیگر به نظر چامسکی قرار گرفتن در معرض زبان برای تحکیم فرایندهای فراگیری زبان و فرایندهای تشکیل فرضیه که در مطالعات زبان‌آموزی آشکار شده‌اند کفایت می‌کند.»
در ادامه مقاله آمده است: «دیدگاه‌های کنونی یادگیری زبان دوم اینگونه استدلال می‌کنند که یادگیری هنگامی اتفاق می‌افتد که موارد ذیل در کلاس درس فراهم شوند:
* درون‌داد قابل درک به مقصد
* محیطی تعاملی که گونه‌های متعددی از ابزارهای اجتماعی، زبانی و شناختی را برای ساماندهی و تغییر چگونگی شرکت در گفت‌وگو را مدل‌سازی کرده و ارائه می‌دهد.
* فرصت‌هایی برای زبان‌آموزان تا با هم‌یاری با معلم و دیگر زبان‌‌آموزان به چانه‌زنی معنایی به زبان مقصد بپردازند.
* فرصت‌هایی برای زبان‌آموزان تا با یکدیگر و به زبان مقصد تعامل ارتباطی برقرار نمایند.
* مکالمه‌ها و فعالیت‌های هدفمند و معنی‌دار
* محیطی فاقد تنش که زمینه ابراز عقاید را فراهم می‌آورد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زبان، شماره 109، زمستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۸۵
کد خبر : ۱,۴۹۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید