عکس رهبر جدید
فصل‌نامه‌ی «رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای» پیشنهاد کرده‌است: سامان‌دهی و آراستگی هنرستان‌ها با اصول «پنج اس»
فصل‌نامه‌ی رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای در شماره‌ی جدید خود، مقاله‌ای درج کرده‌است که ناظر بر مباحث کاربردی برای سامان‌دهی و آراستگی هنرستان‌ها با توجه به اصول «پنج اس» می‌باشد

در بخشی از این مقاله که به کوشش دکتر حیدر تورانی تهیه شده‌، آمده‌است: «هنرستان‌ها برای حرکت در جهت بهبود ناگزیرند به اقداماتی اساسی دست زنند و یکی از این اقدامات، فعالیت «پنج‌ اس» در هنرستان‌هاست. فعالیت‌هایی که هدفشان مرتب کردن، پاکیزه ساختن و سامان‌دادن محل کار، ایجاد و حفظ شرایط استاندارد و انضباط لازم برای انجام بهینه‌ی کار است. ضرورت اجرای «پنج اس» در محیط کار هنگامی احساس می‌شود که دریابیم بسیاری از کارهار را، بدون فکر کردن در مورد آن‌ها و صرفاً از روی عادت انجام می‌دهیم. بنابراین، برای انجام درست این گونه کارها تأکید می‌شود از اصول «پنج اس» به خوبی بهره بگیریم.»
این مقاله در بخش دیگری به تعریف «پنج اس» پرداخته و ‌آورده است:
«نام پنج اس (5s) از اولین حروف واژه‌های ژاپنی seiri (سامان‌دهی)، seiton (نظم و ترتیب)، seiso (پاکیزگی)، seiketsu (استانداردسازی) و shetsuke (انضباط) گرفته شده  است. به کارگیری این «پنج اس» در همه‌ی سطوح هنرستانی نتایج بسیار چشم‌گیری به همراه خواهد داشت. از آن جمله می‌توان به پیش‌گیری از حوادث، کاهش میزان، وقفه‌ی کار، تقویت و کنترل فرآیندها و ایجاد جوّی سالم در محیط کار اشاره کرد.»
این مقاله درادامه به تشریح این پنج اصل و اهداف و اقدامات لازم برای پیاده‌سازی آن‌ها پرداخته است که می‌توانید در فصل‌نامه‌ی شماره 21 (زمستان 1389) رشد آموزش فنی وحرفه‌ای مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۵۲۵
کد خبر : ۱۴۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید