عکس رهبر جدید
۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ۰۹:۱۵
هزارتوی کتاب مقدس
آشنایی با کتاب مقدس در «رشد معارف اسلامی»

هزارتوی کتاب مقدس عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی منتشر شده است. اَسمر جعفری در این مقاله بخش‌های گوناگون کتاب مقدس از جمله عهد عتیق و عهد جدید را به مخاطبان معرفی کرده است.
در ابتدای این مقاله آمده است: «عهد جدید بخش دوم کتاب مقدس است که از عهد قدیم بسیار کوچک‌تر و ویژه مسیحیان است و یهودیان به آن اعتقادی ندارند در حالی‌که مسیحیان عهد قدیم را هم مقدس می‌دانند. عهد جدید به زبان یونانی است در حالی‌که حضرت عیسی (ع) و حواریون او به زبان آرامی که لهجه‌ای از زبان عربی است سخن می‌گفتند. زیرا بعد از حمله اسکندر و ایجاد امپراتوری بزرگ، زبان و فرهنگ یونانی به‌صورت زبان علمی و زبان دوم گسترش یافت و هنگامی که رسولان مسیحی با مردم سخن می‌گفتند از زبان یونانی استفاده می‌کردند. مسیحیان هیچ‌گاه معتقد نبوده‌اند که این مجموعه یا بخشی از آن یا هیچ کتاب دیگری را حضرت عیسی (ع) آورده است. بلکه می‌گویند اساساً معنا ندارد که عیسی(ع) کتابی بیاورد، چون کتاب وحی است و وحی توسط واسطه میان خدا و انسان آورده می‌شود و چون خداوند خود را در خود عیسی(ع) کشف کرد پس او خودش وحی است و به این ترتیب آن‌ها می‌پذیرند که مجموعه عهد جدید به دست انسان‌های عادی و پس از صعود حضرت عیسی(ع) نگاشته شده است.»
عهد جدید از نظر موضوع به چهار بخش تقسیم می‌شود: اناجیل، اعمال رسولان، نامه‌های رسولان و مکاشفه یوحنا.
در ادامه مقاله آمده است: «اناجیل چهارگانه و اعمال رسولان بخش تاریخی عهد جدید را تشکیل می‌دهند و سایر قسمت‌ها بیشتر به مسائل فکری و عقیدتی می‌پردازند. اناجیل چهارگانه در ابتدای عهد جدید قرار دارد که به ترتیب به «متی»، «مرقس»، «لوقا» و «یوحنا» منسوب‌اند. این اناجیل درواقع چهار بیان از زندگی‌نامه حضرت عیسی(ع) است. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که هیچ یک از اناجیل قبل از سال 64 م نگاشته نشده‌اند و انجیل مرقس که نخستین انجیل مکتوب عهد جدید است در حدود سال 70 م نوشته شده است و بعد از آن متی و سپس لوقا نوشته شد و انجیل یوحنا نزدیک به پایان قرن اول نوشته شد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 91، زمستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۶۶۷
کد خبر : ۱,۴۷۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید