پنج شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ ۰۵:۳۳
۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ۱۲:۴۳
روش‌های فعال تدریس
معرفی الگوی تدریس E5 در «رشد زمین‌شناسی»

چند سالی است که بحث استفاده از روش‌های فعال در تدریس به‌طور جدی در آموزش‌وپرورش مطرح است. فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی در جدیدترین شماره خود به معرفی یکی از الگوها به‌نام الگوی تدریس E5 پرداخته است.
خدیجه امانی دبیر ناحیه1 کرج نویسنده این مقاله است. در ابتدای این مقاله می‌خوانیم: «الگوی تدریس ساخت‌گرایی یکی از روش‌های اکتشافی است که بر تولید، کنترل و تعمیم دانش تأکید می‌کند. در این روش، معلم و همه امکانات تسهیل‌کننده‌اند و جزء‌خدمات آموزشی به حساب می‌آیند. بنابراین در این روش، دانش‌آموز نقش اساسی ایفا می‌کند.»
در ادامه آمده است: «هدف فعال کردن دانش‌آموزان در کشف راه‌حل‌ها، مفاهیم، اصول و قوانین یکی از اهداف مهم در این روش است. به عبارت دیگر تقویت روحیه کاوشگری در دانش‌آموز برای ایجاد سؤال، طراحی، اجرا، ابداع و به‌دست آوردن جواب یکی از ویژگی‌های ساخت‌گرایی است. این الگوی تدریس از پویاترین و کارآمدترین الگوهای تدریس است و در بسیاری از کلاس‌های دنیا با موفقیت در حال اجراست.
این الگوی تدریس در پنج مرحله برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود که عبارت‌اند از:
1. درگیر کردن
2. کاوش
3. توصیف
4. شرح و بسط (گسترش)
5. ارزشیابی»
ادامه مقاله به توضیح هر یک از این مراحل اختصاص دارد.
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره‌75، زمستان 1392 منتشر شده است

تعداد بازدید : ۱,۵۶۵
کد خبر : ۱,۴۷۲