عکس رهبر جدید
دهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش در اختتامیه دهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد با اشاره به این‌که کاری کنیم که کتاب‌هایمان یک بار مصرف نباشد گفت: «کتاب‌های ما باید معرف فرهنگ غنی اسلامی ایرانی باشند و خواننده را با آداب و رسوم ما آشنا کنند. ما باید بهترین کاغذ و بهترین متن و تصویرگری را در اختیار بچه‌ها بگذاریم نه کتاب‌هایی که یک بار مصرف‌اند».
حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد که عصر دیروز، هفتم بهمن ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، یکی از نیازهای اساسی امروز را تهیه و تولید مواد خواندنی خوب برای بچه‌ها دانست و افزود: «در فرهنگ اسلامی- ایرانی ما، کتاب همواره محترم بوده و  همه افراد حتی آن‌ها که کتاب‌خوان نیستند هم با قرار دادن کتاب در قفسه کتابخانه‌های منزل، به تعبیری برای خود منزلت جسته‌اند».
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تقدیر و حمایت از اصحاب تولید فکر و اندیشه را امری لازم و ضروری خواند و گفت: «ما میان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان متولی تولید محتوای درسی و ناشران کتاب‌های آموزشی، جدایی و انفصالی نمی‌بینیم و همه در یک جهت حرکت می‌کنیم و در همین راستا تولید یک کتاب آموزشی خوب توسط یک ناشر خصوصی رقابت معنا نمی‌شود بلکه مساعدتی است که قابل تقدیر و تحسین است».
محمدیان  یکی از مشخصه‌های جشنواره دهم را معرفی اثار برگزیده در کتاب‎های درسی دانست و افزود: «در این دوره از جشنواره معرفی آثار برگزیده به کتاب‌های درسی توسعه پیدا کرده و تنها مختص این مراسم و کتابنامه‌های رشد نیست. همچنین در این معرفی محتوا و کیفیت اثر مد نظر قرار گرفته و نه اسم و رسم ناشر. همچنین افزوده شدن معرفی آثار برگزیده به سایر اجزای بسته آموزشی از قبیل فیلم و نشریات نیز از دیگر دستاوردهای نوین این جشنواره است».

معاون وزیر آموزش و پرورش به این‌که هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد و در نتیجه باید کاری کنیم که کتاب‌های ما یک بار مصرف نبوده و مروج فرهنگ ایرانی و اسلامی ما باشد اشاره و بیان کرد: «امروز فیلم و بازی‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارها، رقیبان جدی کتاب هستند اما کتاب، چیز دیگری اسیت. بوی کاغذ مست می‌کند و این برعهده ماست که با تولید کتاب‌های خوب، کودکان را به کتاب خواندن علاقه‌مند کنیم».
محمدیان  با اشاره به سیاست جدید آموزش و پرورش در خرید کتاب برای نمایشگاه‌ها گفت: خرید کتاب با استناد به کتابنامه رشد در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه یاد یار مهربان با بودجه‌ای سه میلیاردی توسط شهرداری، منجر به گشایش فضای فرهنگی فارغ از باندبازی‌ها و رودربایستی‌ها می‌شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این‌که برخی به ما می‌گویند چرا آموزش و پرورش با سازمان‌هایی که به تبلیغ کتاب‌های‌ غیراستادارد می‌پردازد، برخورد نمی‌کند گفت: «واکنش ما به ناشران آثار غیراستاندارد و رسانه ملی که به تبلیغ این‌گونه آثار می‌پردازد، برگزاری جشنواره‌ای این چنینی است. چراکه حتی اگر به معلمان و مدارس نیز درباره آثار مناسب اطلاع رسانی کنیم، جلدهای رنگارنگ و عناوین اغواگر کتاب‌های غیر استاندارد، تاثیرگذار هستند و این امر به خصوص در مورد کتاب های کنکور اتفاق می‌افتد؛ بنابراین لازم است ناشران، مولفان و تولید‌کنندگان کتاب‌های آموزشی با تعصبی حرفه‌ای در این راه، از بروز انحراف‌ها جلوگیری کنند».



دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد سامان بخشی
تعداد بازدید : ۱,۳۶۴
کد خبر : ۱,۴۶۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید