منبع: رشد تربیتبدنی
حرکت، بازی، ورزش عنوان مقالهای از جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی است.
دکتر محسن حلاجی مشاور معاونت تربیتبدنی و سلامت نویسنده این مقاله است. در این مقاله میخوانیم: «سه اصطلاح و مفهوم (Motive-play-Sport) یعنی حرکت، بازی، ورزش برای درک ورزش مدارس اساسی هستند. آنها را میتوان در سه توالی مختلف دستهبندی و فهرست کرد: بازی، ورزش،
حرکت؛ ورزش، حرکت، بازی؛ حرکت، بازی، ورزش.»
در توضیح حرکت، بازی، ورزش آمده است: «این توالی همان توالی است که بهعنوان الگوی مفهومی در تبیین فلسفه ورزش مدارس بهکار میرود. در این توالی حرکت بهعنوان یک عنصر پایه برای ورزش و بازی محسوب میشود. حرکات بنیادی یا پایه همانهایی هستند که شکل بخشیدن و هستی
بدن را تحقق میبخشند. بهعبارت دیگر بدن انسان بدون چنین حرکاتی نمیتواند زنده بودن خود را جلوهگر سازد. واژه بازی در این توالی ارائهکننده امکانات پایهای است که بهمنظور تجلی وجود بدن در قالب فرمهای حرکتی تعریف میشود. نباید فراموش کرد که بازی به هر جهت
میتواند در یک دامنة وسیعی درک و استنباط شود. بازی در صورتی که از مجموعهای از حرکات پدید آمده باشد، بخشی از ورزش است.
بنابراین میتوان چنین تصدیق کرد که سه عنصر پایه (M-P-S) که در این فصل به تفصیل و با جزئیات دقیق مورد بررسی و موشکافی دقیق قرار خواهند گرفت، بهعنوان مبانی فهم کامل و جامع ورزش مدرسه تلقی میشوند.»
متن کامل این مقاله را میتوانید در فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی، شماره 49، زمستان 1392 بخوانید.