عکس رهبر جدید
فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش جغرافیا
منبع: «رشد جغرافیا»

فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا در جدیدترین شماره خود مقاله‌ای پیرامون نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش جغرافیا منتشر کرده است.
کورش امیری‌نیا عضو گروه جغرافیای دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی نویسنده این مقاله است. در ابتدای این مقاله می‌خوانیم: «بدون شک، موتور رسانه‌های امروز، فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات است. به‌همین دلیل، در دنیای کنونی دسترسی به منابع گوناگون چندرسانه‌ای آسان است. این منابع به دانش‌آموزان نیز، در ورود آن‌ها به دنیای مجازی از طریق صدا، تصویر و پویانمایی کمک می‌کند. نقش‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش جغرافیا عبارتند از:
الف: ایجاد راه‌های تازه بررسی‌ جهان از طریق نقشه به‌صورت تعاملی و به کمک چندرسانه‌ای؛
ب: تولید نرم‌افزار چندرسانه‌ای و استفاده از آن برای تقویت و تعمیق دانش جغرافیا و درک دانش‌آموزان؛
ج: ایجاد اینترنت و پست الکترونیکی، در جهت ایجاد تعامل و ارتباط میان دانش‌آموزان به‌صورت همتا و گروهی، که سبب تسهیل دسترسی به‌ اطلاعات جغرافیایی، هوا، محیط و فرهنگ می‌شود. این امر سبب توسعة شهرنشینی و آگاهی فرهنگ‌ها خواهد شد.»
در ادامه مقاله آمده است: «استفاده از این فناوری در آموزش جغرافیا نیز به معنای ایجاد فرصت‌هایی برای دانش‌آموزان در یادگیری جغرافیا، مشارکت دادن آن‌ها در کسب مهارت فکر و دیگر مهارت‌هاست. برای نمونه انجام تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات جغرافیایی. شیوه‌های مناسب استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش جغرافیا عبارت‌اند از:
الف: برنامه‌ریزی درسی جغرافیا، مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
ب: ایجاد فرصت برای توسعة ظرفیت و توانایی دانش و مهارت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانش‌آموزان
ج: استقرار منابع در کلاس درس در زمان تدریس و دسترسی دانش‌آموزان به منابع در زمان تدریس در کلاس به‌صورت گروهی، همتا یا انفرادی.
ابزارهای مناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس جغرافیا عبارت‌اند از:
وایت‌بوردهای تعاملی، ویدیو پروژکتور، ارتباط با رایانه‌ها، صفحات گسترده، سی‌دی‌رام‌ها، ویدیو و منابع اینترنتی. این ابزارها استانداردهای زیر را در آموزش جغرافیا برای پشتیبانی معلم در کلاس درس ایجاد کرده است:
الف: تأثیرگذاری؛
ب: بهبود طراحی تدریس؛
ج: انتقال تدریس و یادگیری؛
د: مشارکت دانش‌آموزان؛
هـ : ایجاد فرصت استفاده از منابع گوناگون و پشتیبانی تفکر انتقادی؛
ت: پشتیبانی کار انفرادی، همتا و گروهی.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، شماره 105، زمستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۱۹۴
کد خبر : ۱,۴۴۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید