در «رشد مشاور مدرسه»
رویکردهای رواندرمانی همواره برای اثرگذاری بیشتر، از فنون و مهارتهای مختلفی مانند کتابدرمانی، نمایشدرمانی و هنردرمانی استفاده میکنند. فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، یکی از مقالات خود را به خانوادهدرمانی هنری اختصاص داده است.
این مقاله با عنوان «خانواده درمانی هنری» و با ترجمه عصمت هفتتنانی منتشر شده است. درباره روش این رویکرد آمده است: «برای سنجش نظامهای خانواده، درمانگران هنری از مراجعان میخواهند سه نوع تکلیف هنری را انجام دهند:
1. تکلیف هنری غیرکلامی گروهی
2. تکلیف هنری غیرکلامی خانوادگی
3. تکلیف هنری کلامی خانوادگی
درمانگران پیش از اینکه خانواده را در انجام دادن تکلیف اول هدایت کنند، به ارزیابی مسئلهای میپردازند که آنان را به جلسه درمان کشانده است. در مرحله تشخیص، کل خانواده در تجربهای شبه هنری مشارکت میکنند. این فعالیت شبیه بازی و برای خانواده لذتبخش است.»
در ادامه مقاله به تکنیکهای خانواده درمانیهنری اشاره شده که عبارتند از:
- نقاشی دیواری خانواده
- تکنیک ترسیم جنبش خانواده
- تکنیک خطخطی کردن
- تکنیک کاغذ- لکههای جوهر و آب
- تکنیک سه آرزو
- تمثال خود خانواده
- تابلوهای انتزاعی خانواده
- بازی خطخطی کردن
- خط زندگی
ادامه مقاله به تشریح هر یک از این تکنیکها و نیز محاسن و معایب خانواده درمانی هنری اختصاص دارد.
این مقاله در فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 33، پاییز 1392 منتشر شده است.