عکس رهبر جدید
آشنایی با پوستر و گونه‌های موضوعی آن
در «رشد هنر»

فصل‌نامه رشد آموزش هنر در مقاله‌ای با عنوان «پوستر و گونه‌های موضوعی آن» به تعریف پوستر و تقسیم‌بندی موضوعی آن پرداخته است. محمد قربانعلی و سحر رفیعی نویسندگان این مقاله‌اند.
نویسندگان مقاله، گونه‌های موضوعی پوستر را براساس هدف از تولید اثر چنین تقسیم‌بندی کرده‌اند:
1. تجاری
2. رویدادی، مناسبتی
3. آموزشی
4. رقابتی (جشنواره‌ای)
5. نگارخانه‌ای
6. شخصی
در توضیح پوسترهای نگارخانه‌ای می‌خوانیم: «این قسم پوستر در دوره حاضر باب شده و علاقه‌مندان بسیاری را در بین طراحان گرافیک و دوستداران آثار هنری به خود جلب کرده است. هدف این‌گونه پوسترها رقابت و کسب جایزه نیست بلکه یک هنرمند یا تعدادی از هنرمندان، به‌جای رقابت، آثار خود را جهت ارتباط با مخاطب و زدودن این تفکر که پوستر تنها یک رسانه مصرفی و دارای تاریخ مصرف مشخصی است ارائه می‌دهند. چنین افرادی معتقدند که پوستر رسانه‌ای با ارزش بصری بالا و فاقد تاریخ مصرف است. اثر هنری ماندگاری است که با گذشت زمان بر ارزش‌های بصری و هنری آن افزوده می‌شود. البته برای اثبات این ادعا طراحان پوستر تلاش می‌کنند که پوسترشان با بهره‌گیری از نمادها و نشان‌های پویا و هم‌چون دیگر هنرهای زیبا، قالبی با ارزش‌ بصری بالا به خود بگیرد و با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد پوستر در سراسر کشور و جهان می‌توان به این حرکت هنری امیدوار بود. البته مکان نمایشگاه پوستر می‌تواند متفاوت باشد؛ از یک گالری گرفته تا قسمتی از سطح شهر.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 35، پاییز 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۸۳۰
کد خبر : ۱,۳۶۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید