عکس رهبر جدید
تغییرات و نوآوری‌های علمی ریاضی
در «رشد ریاضی»

تغییرات و نوآوری‌های علمی درس ریاضی عنوان مقاله‌ای است که به‌وسیله مانی رضایی، گردآوری و انتخاب شده است. این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی منتشر شده است.
در قسمتی از این مقاله می‌خوانیم: «باتوجه به اینکه یکی از مقاصد اصلی آموزش ریاضیات، توسعه فهم و ادراک همه دانش‌آموزان است، پس برنامه درسی ریاضی، بیشتر باید بر توسعه مهارت‌هایی تأکید داشته باشد که دانش‌آموزان را با موقعیت‌های مسئله‌ای مواجه کند زیرا به گفته فینما و رامبرگ، اولین دلیل این تأکید آن است که عموماً ریاضیاتی که ارزش یاد گرفتن دارد، با دقت هرچه بیشتر در مهارت‌های حل مسئله ارائه شده است. علت دوم آن است که دانش‌آموزان، برای پرداختن به فعالیت‌های ذهنی ضروری جهت توسعه درک و فهم ریاضی، زمانی آماده‌ترند که با ریاضیات شکل گرفته در موقعیت‌های حل مسئله درگیر می‌شوند.»
شونفیلد نیز ضمن اشاره به برنامه‌های درسی ریاضی مبتنی بر مسئله، معتقد است که «در رویکرد مبتنی بر مسئله بر برنامه درسی ریاضی، مسائل، موتورها و محرک‌های اصلی برای معرفی موضوع‌های مهم هستند و راه‌حل آن‌ها، حاملان اصلی بار سنگین برنامه‌های درسی‌اند.»
به‌طور خلاصه در برنامه‌ریزی درسی ریاضیات مدرسه‌ای، ابتدا باید به اهداف آموزش ریاضی در دوره آموزش عمومی توجه کرد، اهدافی که انتظار می‌رود با مشارکت آموزشگران ریاضی، ریاضی‌دان‌ها و روان‌شناسان یادگیری و باتوجه به نیازهای جامعه تبیین شده باشند. سپس عوامل تأثیرگذار بر انتخاب و تدوین محتوا تا حد امکان، شناسایی شوند. این عوامل می‌توانند از جنبه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره، مورد مطالعه قرار گرفته و سرانجام، انتخاب و تدوین محتوا انجام گیرد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی، شماره 113، پاییز 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۸۵۹
کد خبر : ۱,۳۵۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید