عکس رهبر جدید
۱۶ آذر ۱۳۹۲ ۰۸:۴۴
درس تاریخ و تقویت هویت ملی
در «رشد تاریخ»

یکی از مقالات این شماره فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ به تأثیر درس و معلم تاریخ بر تقویت هویت ملی دانش‌آموزان اختصاص دارد. زبیده انصاری نویسنده این مقاله است.
در بخشی از مقاله آمده است: «همانطور که یک مورخ رابط بین تاریخ و ملت‌هایی است که تاریخ او را می‌خوانند، معلم نیز رابط بین متون تاریخی و دانش‌آموزان است. وی با فشرده کردن و کاهش حجم مطالب، به‌صورتی که در وقت محدود بتواند گزیده رویدادهای تاریخی را به دانش‌آموزان ارائه دهد، این وظیفه مهم را به‌عهده دارد. واضح است معلمی می‌تواند در شکل‌گیری و ایجاد هویت فردی و جمعی (تاریخی) دانش‌آموزان مؤثر باشد که خودش به این مسئله اعتقاد داشته باشد و با بیانش که برخاسته از اصالت هویتی اوست، آن‌ها را به این مهم توجه دهد.»
در ادامه مقاله می‌خوانیم: «معلم تاریخ باید همواره به مطالعه فرهنگ‌ها و شیوه‌های زندگی مردمان گوناگون بپردازد تا در مقابل پرسش‌های خودانگیخته دانش‌آموزان غافلگیر نشود. معلم ممکن است ناگزیر شود بر هزاران سال تاریخ سرزمین‌ها و فرهنگ‌های مختلف تسلط یابد، از این‌رو تفاوت زیادی در میزان دانش آن‌ها با آنچه که باید بدانند به چشم می‌خورد. یادگیری، نحوه غلبه بر این مشکل و البته مستلزم توسعه راهبردهای «از عهده برآمدن» است.
یکی از عواملی که کار معلمان را در تأثیرگذاری درس تاریخ بر هویت ملی مشکل می‌کند، ضعف حیرت‌انگیز آن‌ها در مباحث نظری است. از این‌رو، لحاظ کردن درسی به‌نام «فلسفه تاریخ» در مجموعه دروس تاریخ دبیرستان ضروری به‌نظر می‌رسد تا معلم بتواند با آموزش‌های لازم و با کمک این مدخل ورودی به آموزش تاریخ، هم‌بستگی لازم را بین آموزش کلیت درس تاریخ حفظ کند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ، شماره 52، پاییز 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۲۸
کد خبر : ۱,۳۵۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید