مقالهای از «رشد فنیوحرفهای و کار و دانش»
در شماره جدید فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کار و دانش مقالهای با موضوع تأثیر آموزشهای فنیوحرفهای و کار و دانش در توسعه اقتصادی منتشر شده است.
این مقاله به قلم محمد شریفزاده، مدیرکل دفتر آموزشهای فنیوحرفهای و کار و دانش منتشر شده است. در ابتدای مقاله درباره آموزشهای فنیوحرفهای و کار و دانش آمده است: «در این آموزشها، علاوهبر آموزش عمومی، به جنبههایی از فرایند آموزشی میپردازند که در
برگیرنده مطالعه فناوریها و علوم وابسته، کسب نگرشها و مهارتهای عملی و فهم دانش مرتبط با حرف در بخشهای گوناگون اقتصادی (صنعت، کشاورزی و خدمات) و زندگی اجتماعی است. همچنین افراد را برای احراز شغل یا حرفه و آمادگی نسبی برای ادامه تحصیل در رشتههای فنی و
مهندسی و علمی و کاربردی آماده میسازند.»
در ادامه مقاله، اهداف این آموزشها به شرح زیر آمده است:
«- اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و پرورش ملکات و فضائل اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی؛
- شناخت بهتر استعداد و علاقه دانشآموزان و ایجاد زمینه مناسب جهت هدایت آنان به سمت اشتغال مفید؛
- احراز آمادگی نسبی دانشآموزان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی؛
- تربیت کارگر ماهر و نیمهماهر، استاد کار و سرپرست برای بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات.»
در بخش دیگری از مقاله با عنوان ارتباط آموزشهای فنیوحرفهای و کار و دانش با توسعه اقتصادی آمده است: «در جهان فراصنعتی امروز توسعه، به معنای عام، بدون توجه به آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی مفهوم نخواهد داشت. انقلاب علمی- فنی، در نیروهای تولید و از آن جمله
در نیروی انسانی و روشهای تولید انقلابی عمیق و کیفی بهوجود آورده است.
از اینرو ارتباط آموزشهای فنیوحرفهای و کار و دانش با توسعه اقتصادی از منظرهای مختلف به شرح زیر قابل بررسی است:
- تشکیل سرمایه انسانی
- شتابدهی به تولید
- اشتغال و مقابله با بیکاری
- کارآفرینی
- اقتصاد دانشمحور
- کار و حرفه»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کار و دانش، شماره 32، پاییز 1392 منتشر شده است.