در «رشد فنیوحرفهای و کار و دانش»
ارتباط دو جانبه آموزش با محیط کار عنوان مقالهای از فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کار و دانش است. این مقاله به موضوع رابطه مؤثر میان مؤسسات آموزشی با دنیای کار اختصاص دارد.
محمد لطفینیا نویسنده این مقاله است. وی درباره ارتباط میان نهادهای آموزشی و دنیای کار آورده است: «این ارتباط میتواند بهطور مؤثرتری از طریق پاسخگویی محتوای برنامههای درسی آموزشهای فنیوحرفهای به نیازهای صنعت و خدمات (از سوی نظام آموزش فنیوحرفهای)
و مشارکت بخش خصوصی و دولتی (در تدوین ساختار و برنامههای آموزش فنیوحرفهای) و سرمایهگذاری در آن (از سوی کارفرمایان) ایجاد شود و پلی بین آموزش و کار بهوجود آورد.» در ادامه مقاله درباره شیوه ارتباطی میان این دو نهاد میخوانیم: «از نظر عملی، ارتباط میان
عناصر این دو نهاد به شکلهای مختلفی امکانپذیر است. یک شیوه ارتباط بین این دو، دانشآموزمحوری است. به این معنی که ارتباط مستمر از طریق حضور هنرآموزان در بخش تولید و صنعت بهصورتهای مختلف، مانند بازدید از مراکز تولیدی و محیط کار، گفتوگو با متخصصان، کسب تجربه
کاری و یا شرکت در کنفرانسها و جلسات برگزار شده در این مراکز برقرار میشود. یا بالعکس ممکن است مهندسان و متخصصان شاغل در صنعت بهمنظور آشنا ساختن هنرآموزان و هنرجویان با مسائل علمی در صنعت و ایجاد ارتباط بین مهارت آموزشی در هنرستانها با نیازهای صنعت برای
سخنرانی یا تدریس در آموزشگاه حضور یابند.
در حالت سوم ممکن است برنامه درسی، محور این ارتباط قرار گیرد. به این معنی که برنامهریزان درسی از کارفرمایان یا متخصصان و نمایندگان صنعت برای حضور در گروه آنان و مشارکت در تدوین برنامههای درسی براساس مهارتهای مورد نیاز آنان دعوت به عمل آورند تا با استانداردهای
مورد نظر، آنان را برای مهارتآموزی در تولید برنامههای درسی مورد توجه قرار دهند.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کار و دانش، شماره 32، پاییز 1392 منتشر شده است.