منبع: «رشد آموزش زبان»
فصلنامه رشد آموزش زبان، بخش «سخن سردبیر» خود را به رویکرد برنامه درسی جدید آموزش زبان انگلیسی، چالشها و راهکارهای آن اختصاص داده است.
دکتر محمدرضا عنانی سراب نویسنده سرمقاله است.
در ابتدای سرمقاله درباره ضرورت رویکرد ارتباطی در برنامه درسی جدید زبان انگلیسی میخوانیم: «اقبال به رویکرد ارتباطی را میتوان در ناموفق بودن رویکردهای سنتی در ایجاد توانایی ارتباط زبانی در زبانآموزان جستوجو کرد. تحولات شگرفی که در عرصه ارتباطات بینالمللی
رخ داده، بر اهمیت کسب توانش ارتباطی در زبان انگلیسی افزوده است و این امر دستاندرکاران آموزش این زبان را در برنامه درسی متقاعد نموده که تغییر در رویکرد سنتی اجتنابناپذیر است. در عین حال، عبور از رویکرد سنتی و ورود به رویکرد ارتباطی، آنگونه که تجربه نشان
میدهد، چندان آسان نیست، چراکه تغییر در رویکرد مستلزم ایجاد تغییراتی هماهنگ با رویکرد جدید در کلیه ابعاد آموزش زبان میباشد.»
نویسنده سرمقاله درباره چالشهای رویکرد ارتباطی آورده است: «علاوه بر گوناگونی در برداشت از رویکرد ارتباطی، چالش دیگر محدودیتهای بهکارگیری رویکرد ارتباطی در سطح کلاس درس است که به مسائلی از قبیل عدم آشنایی معلمان با این رویکرد، تعداد زیاد دانشآموزان در کلاس،
ناکافی بودن زمان اختصاص یافته به آموزش و مدیریت کلاس به روش ارتباطی مربوط میشود. کاربرد مؤثر رویکرد ارتباطی با توانش ارتباطی و راهبردی معلم زبان ارتباط مستقیم دارد.
مشاهده شده است که در بعضی از کشورها معلمان زبان بهدلیل نداشتن اعتمادبهنفس لازم در بهکارگیری رویکرد ارتباطی به روشهای سنتی (روش شنیداری دیداری و روش دستور و ترجمه) روی آوردهاند و این به علت کافی نبودن توانش ارتباطی و راهبردی و همچنین دسترسی نداشتن به آموزشهای
لازم برای چگونگی بهکارگیری این رویکرد بوده است.»
در ادامه مقاله به راهکارهایی برای رفع این چالشها پرداخته شده است.
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش زبان، شماره 108، پاییز 1392 منتشر شده است.