نتایج حاصل از نمرههای پیش آزمون و پس آزمون یک پژوهش نشان میدهد: «نانوفناوری»، بستهی آموزشی مناسبی برای آموزش «مفهوم خودآرایی» به دانشآموزان است
درگزارش نهایی این تحقیق که در فصلنامهی رشد آموزش فیزیک چاپ شده، آمده است: «مقیاس نانومتر از آن رو مورد توجه قرار گرفته است که اتمها و مولکولها، ابعادی در حدود نانومتر دارند. خواص مواد در مقیاس نانو با ویژگیهایشان در مقیاس
بزرگتر فرق میکند. با تولید ساختارهایی در مقیاس نانومتر، امکان کنترل خواص ذاتی مواد از جمله دمای ذوب، خواص مغناطیسی و حتی رنگ مواد بدون تغییر در ترکیبهای شیمیایی حاصل میشود. بنابراین اگر بتوانیم نوع و چینش اتمهای تشکیلدهندهی مواد را تغییر دهیم، میتوانیم
مواد جدیدی با خواص از پیش تعیین شده تولید کنیم که این کار مهمترین هدف در فناوری نانو است.
«نانو فناوری» به ما اجازه میدهد تا اجزا و ترکیبها را داخل سلولها قرار داده و مواد جدیدی را با استفاده از روشهای جدید «خود آرایی» بسازیم.
تاریخچه، اهمیت کار در مقیاس نانومتر، روشهای ساخت در مقیاس نانو، خودآرایی چیت، ویژگیهای سامانهی خودآرا، تفاوت خودآرایی با پدیدهی «تشکیل شدن»، آیا تبلور، خودآرایی است؟ بررسی جنبههای مختلف خودآرایی، عنوانهای اصلی مقالهای است که در رابطه با این پژوهش منتشر
شدهاست.
شایان ذکر است این پژوهش با همکاری مسعود قاسمی دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش فیزیک، مهدی نیکعمل عضو هیئت علمی و فاطمه احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی انجام شدهاست.
گزارش کامل این پژوهش را میتوانید در شمارهی پاییز 89 فصلنامهی رشد آموزش فیزیک
مطالعه کنید.