عکس رهبر جدید
۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ۱۰:۴۳
مدیریت تلفیقی آفات IPM
در «رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای»

یکی از مقالات فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای به موضوع مدیریت تلفیقی آفات IPM و ضرورت توجه ویژه به زنبورعسل اختصاص دارد. نویسنده این مقاله، سهیلا تکاور، مدرس آموزشکده‌های کشاورزی است.

در قسمتی از این مقاله آمده است: «هدف از مدیریت تلفیقی آفات، کاهش مصرف سموم کشاورزی است، به‌منظور حفظ مجموعه حشرات منطقه (فون)، که در مواردی به‌عنوان حشرات مفید و اهرم کنترل بیولوژیک به‌صورت پارازیت یا شکارگر در زنجیره غذایی کنترل‌کننده جمعیت آفات مورد هدف است. مدیریت تلفیقی آفات شامل کلیه روش‌ها و استراتژی‌هایی می‌شود که به کاستن جمعیت آفات منجر می‌شود و حضور آن‌ها را قابل تحمل می‌نماید. به این ترتیب کنترل آفات به معنای ریشه‌کن نمودن آن‌ها نیست. زیرا اگر این اتفاق هم صورت پذیرد که در عمل امکان‌پذیر نیست، روش‌های به‌کار گرفته شده در مدیریت تلفیقی آفات عبارت از روش‌های بیولوژیکی، زراعی، فیزیکی، مکانیکی، قانونی و شیمیایی است که به کاهش تراکم انبوهی جمعیت آفات می‌انجامد و مانع از تحمیل خسارت یا آسیب اقتصادی محصول (با حداقل اختلال بر اکوسیستم) می‌شود.»‌
تکاور، نویسنده مقاله به روش‌های کنترل آفات در مدیریت تلفیقی آفات اشاره کرده است: «روش‌های کنترل آفات در مدیریت تلفیقی به دو صورت کلی است. یکی طبیعی (بهره‌مندی از تأثیر تغییرات آب‌وهوایی و دشمنان طبیعی موجود در اکوسیستم در جهت کاهش جمعیت آفات) و دیگری کاربردی که طی برنامه‌ریزی‌ها در عرصه کشاورزی انبوهی جمعیت آفات کنترل می‌شود.»
ادامه مقاله به توضیح هر یک از روش‌ها اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای، شماره 31، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۱۰۴
کد خبر : ۱,۲۶۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید