در رشد «علوم آموزش اجتماعی»
یکی از مقالات شماره جدید فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی به موضوع بررسی گرایش به مدگرایی و مصرف کالای خارجی در میان نوجوانان و جوانان اختصاص دارد.
محمد قنبریطلب، کارشناس ارشد علوم تربیتی نویسنده این مقاله است. به اعتقاد وی
علل مدگرایی و مصرف کالاهای خارجی را میتوان اینگونه برشمرد:
- تنوعطلبی
- همانندسازی
- جلب توجه دیگران
- توجه تولیدکنندگان خارجی به روانشناسی فرهنگی مصرفکنندگان
- تشخصطلبی
- رقابت
- تلاش برای ارتقای طبقه اجتماعی
در تعریف تشخصطلبی میخوانیم: «برتریجویی و تشخصطلبی که مکانیزم ابراز وجود و احراز هویت است از دیگر عوامل گرایش به انتخاب کالاهای خارجی بین دانشآموزان است. افرادی که خود را برتر از دیگران و متعلق به قشر مرفه جامعه میدانند، سعی میکنند این برتری را در گویش،
لباسپوشیدن، محیطآرایی، سبک آرایش و انتخاب کالا نشان دهند و لذا کالاهای جدید خارجی را مطرح میکنند.
تورشتاین وبلن، انتخاب کالاهای خارجی را وسیلهای میداند برای اینکه افراد نشان دهند ثروتمند، باشخصیت یا دارای اندیشهای خاص هستند. لذا به محض اینکه کالای خارجی در جامعه گسترده شد، اشرافزادگان و ثروتمندان به سراغ آن میروند، زیرا کالاهای قدیمی دیگر آنها را
از سایر طبقات جامعه متمایز نمیکند.»
ادامه مقاله به تشریح دیگر عوامل مدگرایی اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 59، تابستان 1392 منتشر شده است.