عکس رهبر جدید
۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ۰۸:۵۸
هیپوکامپ، یادگیری و حافظه
تأثیر هیپوکامپ بر حافظه در «رشد آموزش زیست‌شناسی»

هیپوکامپ داخلی‌ترین بخش کورتکس لوب گیجگاهی است که به سمت پایین مغز و سپس به سمت سطح زیرین بطن‌های طرفی امتداد می‌یابد. فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی در مقاله‌ای به تأثیر هیپوکامپ در تثبیت حافظه پرداخته است.
نویسنده این مقاله عبدالرسول خلفی دبیر زیست‌شناسی ناحیه‌ یک کرمانشاه است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا هیپوکامپ برای کمک به تثبیت حافظه جدید مهم است؟ آورده است: «هیپوکامپ یکی از مسیرهای بسیار مهم بازدهی مناطق مسئول پاداش و تنبیه سیستم لیمبیک است. این مناطق در بسیاری از نواحی قاعده‌ای مغز یافت شده و تغذیه‌کننده هیپوکامپ‌اند. به شکل اختصاصی، هیپوکامپ و دیگر اجزای سیستم لیمبیک وظیفه دارند که ادراک و افکاری را که براساس پاداش و تنبیه در حد کافی و دارای اهمیت هستند را به حافظه بسپارند یا حذف کنند.
تخریب در بخش‌های دیگر لوب گیجگاهی مجاور هیپوکامپ خصوصاً آمیگدال با کاهش قدرت و توانایی ذخیره خاطرات و حافظه همراه است و این روند ممکن است ناشی از دو عامل باشد:
1. پیوستگی اجزای دیگر لوب گیجگاهی با هیپوکامپ و بنابراین اختلال به‌طور معمول در روند تثبیت حافظه پدید می‌آید.
2. در حقیقت منطقه ورنیکس که گسترده‌ترین مکان اعمال ذهنی مغز است در لوب گیجگاهی مستقر است. علت اینکه تخریب و آسیب منطقه ورنیکس بر ذخیره حافظه تأثیرگذار است احتمالاً ناشی از آن است که تحکیم و تقویت حافظه مستلزم تجزیه یاد و خاطره‌ای است که می‌تواند به همراه دیگر خاطره‌های مشابه به خود (هم‌نوع) ذخیره و نگهداری شود.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 91، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۹۷۷
کد خبر : ۱,۲۶۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید