عکس رهبر جدید
کاربرد اندازه‌گیری در پرورش ماهی
فصل‌نامه‌ی رشد برهان ریاضی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی در شماره‌ی پاییز 89، مقاله‌ای درباره‌ی «کاربرد اندازه‌گیری در پرورش ماهی» چاپ و به سؤال‌هایی در این زمینه پاسخ داده‌است

...قابلیت‌ها و توانایی‌های مخلوقات خداوند یکتا، بسیار متفاوت است، به طوری که دامنه‌ی وسیعی از فعالیت‌ها و زندگی بر روی زمین متأثر از  این قابلیت‌هاست.
زندگی ماهی در آب، پرنده در آسمان و خرگوش در خشکی، بخشی از این توانمندی‌ را نشان می‌دهد. به علاوه، بسیاری از موجودات توان زندگی در محیط‌های مختلف و با شرایط خاص را دارند. برای مثال فکر می‌کنید چه ماهیانی در آب‌های شیرین زندگی می‌کنند؟ آیا تمام ماهیان توان تحمل آب‌های سرد قطب جنوب را دارند؟

 فصل‌نامه‌ی رشد برهان ریاضی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی در آخرین شماره‌ی خود (پاییز 89)، مقاله‌ای درباره‌ی «کاربرد اندازه‌گیری در پرورش ماهی» چاپ کرده‌است که به  این سؤال‌ها پاسخ داده‌است.
در بخشی از این مقاله که توسط خانم معصومه بزرگ‌فر تهیه شده، آمده است: «در پرورش ماهی، ویژگی‌های مهم فیزیکی و شیمیایی آب باید مورد توجه باشد و مرتب اندازه‌گیری شود. از جمله‌ی این ویژگی‌ها، هدایت الکتریکی آب، میزان اسیدی یا بازی بودن، میزان اکسیژن، محلول، سختی آب و میزان آهن، مس، روی، جیوه و کادیوم و حتی ترکیبات نفتی و کلر است.
دمای آب برای تغذیه، رشد و تکثیر ماهی بسیار  اساسی است. بهترین دما برای زندگی ماهیان آکواریومی آب شیرین حدود 25 درجه سانتی‌گراد است، در حالی که این ماهیان در هنگام تخم‌ریزی دمای 28 درجه‌ی سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهند. البته افزایش یا کاهش 10 درجه‌ای دمای آب باعث مرگ آن‌ها می‌شود.»
متن کامل مقاله‌ی «کاربرد اندازه‌گیری در پرورش ماهی» را می‌توانید در شماره‌ی 55 (پاییز 89) فصل‌نامه‌ی رشد برهان ریاضی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی بخوانید.

تعداد بازدید : ۱,۳۸۹
کد خبر : ۱۲۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید