عکس رهبر جدید
جمله‌بندی مجدد و کاهش اشتباهات دانش‌آموزان
منبع: «رشد آموزش ریاضی»

فصل‌نامه ‌رشد آموزش ریاضی چکیده رساله دکتری ریاضی با موضوع تأثیر انواع جمله‌بندی مجدد (زمینه‌ای، مفهومی و ترکیب آن‌ها) بر حل مسائل کلامی ریاضی و کاهش میزان اشتباهات دانش‌آموزان را منتشر کرده است.
این مقاله، چکیده‌ رساله دکترای مجید حق‌وردی، دکترای ریاضی با گرایش آموزش ریاضی است. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «دانش‌آموزان برای حل مسائل کلامی در دوره‌های مختلف تحصیلی علاوه ‌بر دانش ریاضی، نیاز به دانش زبانی برای بازنمایی و درک موقعیت توصیف شده در مسئله دارند. چگونگی بیان مسائل کلامی ریاضی از جمله عواملی است که بر فرایند درک و حل مسائل کلامی تأثیرگذار می‌باشد. در دوره راهنمایی دانش‌آموزان، علیرغم رشد مهارت‌های زبانی، هنوز در فرایند درک و بازنمایی مسائل کلامی با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند. در این دوره اگرچه دانش‌آموزان برخلاف دوره ابتدایی مشکلات کمتری در انجام رویه‌ها و مهارت‌های حسابی دارند اما از عهده حل مسائل کلامی ریاضی با رویه‌های حسابی مشابه برنمی‌آیند. عوامل مختلفی بر فرایند حل مسائل کلامی ریاضی تأثیرگذار می‌باشد. این عوامل متأثر از جنبه‌های متنی، ساختاری و موقعیتی مسائل کلامی ریاضی می‌باشد.»
در ادامه مقاله می‌خوانیم: «تحقیقات نشان داده است که جمله‌بندی مجدد متن مسئله کلامی از جمله متغیرهایی است که تأثیر چشم‌گیری بر فرایند حل دانش‌آموزان داشته است. جمله‌بندی مجدد متن مسئله به‌ صور مختلف طبقه‌بندی شده است. اما باتوجه به مطالعات مرور شده جمله‌بندی مجدد مفهومی متن مسئله و جمله‌بندی مجدد زمینه‌ای مسئله بیش از دیگر موارد مورد توجه قرار گرفته است.
در جمله‌بندی مجدد مفهومی مسئله، جملات به‌ گونه‌ای جرح و تعدیل می‌شوند که روابط معنایی بین داده‌های معلوم و مجهول به‌صورت دقیق‌تر و روشن‌تری مطرح شوند. جمله‌بندی مجدد زمینه‌ای نیز با تغییر دادن زمینه و قالب مسئله شکل می‌گیرد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی، شماره 112، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۶۷
کد خبر : ۱,۲۴۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید