مقالهای از «رشد فیزیک»
فصلنامه رشد آموزش فیزیک در مقالهای به مشکل روشهای پیشرفت فردی دانشآموزان مستعد و ناتوان در یادگیری فیزیک پرداخته است.
«مسئلههای آموزشی فیزیک برای شاگردان با نیازهای آموزشی خاص» عنوان مقالهای است که توسط
مهناز ملکی کارشناس فیزیک و بهنام رحیمپور کارشناس ارشد فیزیک نوشته شده است.
در این مقاله میخوانیم: «ناتواناییهایی که در حل مسائل فیزیک مشاهده میشوند عبارتاند از:
- درک ضعیف در تفسیر نمودارها و مفاهیم
- ناتوانی در محاسبات
- مجموعهای از ناتوانیها شامل سندرم بیشفعالی به همراه نقص توجه باعث میشود که اغلب این دانشآموزان توان یادگیری کمتری داشته باشند و زودتر خسته شوند.»
بخش دیگر این مقاله به یافتن راهحل و درمان برای موفقیت اینگونه دانشآموزان در حل مسائل فیزیک اختصاص دارد: «تاکنون هیچ درمان تأیید شدهای برای ناتوانی در محاسبات ارائه نشده است. پیشنهاد مطرح شده، درمان آموزشی در قالب یاددهی – یادگیری شامل موارد زیر است:
- آمادهسازی دانشآموزان ناتوان در یادگیری با حل مثالهای گوناگون
- آمادهسازی دانشآموزان ناتوان در یادگیری بهوسیله کمکهای خاص مانند بررسی اجمالی ساختار فرمولها و یکاهای مورد استفاده و کمک برای تبدیل یکاهای فیزیکی به آنها
- ترسیم شکلهای ساده و گویا با توجه به مسئلهها و تمرینهای ارائه شده
- محدود نکردن زمان برای حل مسئله
- استفاده بیشتر از تمرینهای تجربی – تجسمی – کیفی – شفاهی.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فیزیک، شماره 103، تابستان 1392 منتشر شده است.