دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ۲۳:۴۶
مقوله‌های حل مسئله ریاضی چیست؟
مقاله‌ای از «رشد ریاضی»

فصل‌نامه ‌رشد آموزش ریاضی در مقاله‌ای به بررسی موضوع حل مسئله با تأکید بر چهار مقوله معرفی شده توسط شونفیلد پرداخته است.
مهسا خدایاری دبیر ریاضی منطقه نوبران استان مرکزی نویسنده این مقاله است. وی بعد از ارائه‌ تعریفی از مسئله آورده است: «شونفیلد در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که برای توصیف عملکرد مسئله‌حل‌کن، باید به چهار مقوله دانش توجه نمود که عبارت‌اند از: منابع، رهیافت‌ها، کنترل و نظام باورها.»
خدایاری در توضیح بخش کنترل آورده است: «شونفیلد، کنترل در فرایند حل مسئله را با عبارت «تصمیمات عمومی، راجع به گزینش و به‌کارگیری منابع و رهیافت‌ها» تعریف می‌کند و معتقد است کنترل، شامل تحلیل، طراحی (طرح نقشه)، اجرا و بازنگری و ارزیابی راه‌حل است که همگی با هم در تعامل هستند و از آن‌ها به‌عنوان الگوی کلی استراتژی حل مسئله نام می‌برد:
• تحلیل: فهمیدن عبارات، ساده کردن و فرمول‌بندی مسئله
• طراحی: استدلال کردن، تجزیه سلسله‌مراتبی مسئله
• اجرا: اجرای راه‌حل‌ به‌صورت گام‌به‌گام همراه با بازبینی محدود
• بازبینی: آزمون‌های خاص، آزمون‌های کلی
از بین موارد مطرح شده، طراحی اصل و اساس کنترل است و آن را قلب استراتژی می‌دانند زیرا با کنترل کلی بر روند حل مسئله، مسئله‌حل‌کن را مطمئن می‌سازد که بهترین راه را در پیش گرفته است و گام اکتشاف  در حل مسئله نیز در این مرحله اتفاق می‌افتد و بخش عمده آن متوجه فراشناخت است که مبتنی و متکی بر شناخت می‌باشد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی، شماره 112، تابستان 1392 منتشر شده است.
 

تعداد بازدید : ۱,۷۲۸
کد خبر : ۱,۲۲۳