در «رشد آموزش علوم اجتماعی»
فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی در مقالهای به جایگاه سه نهاد اجتماعی خانواده، نظام آموزشی و رسانه در امر آموزش امنیت اجتماعی پرداخته است.
فاطمه شهرزاد بخشایش، کارشناس ارشد مدیریت اجتماعی نویسنده مقاله «آموزش امنیت» است. وی پس از ارائه تعریفات گوناگون از موضوع امنیت به انواع امنیت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پرداخته است.
شهرزاد بخشایش، نویسنده مقاله سپس به نقش آموزشوپرورش در آموزش امنیت اجتماعی اشاره کرده و آورده است: «نهاد آموزشوپرورش پس از خانواده در جامعهپذیر کردن افراد و کسب هویت اجتماعی و ملی توسط آنها نقش بهسزایی ایفا میکند. این نهاد با تربیت قشر تحصیلکرده به
ارتقای سطح امنیت اجتماعی جامعه کمک میکند. درواقع برنامهریزی نظام آموزشی باید بهگونهای باشد که به وسیله کتابهای درسی و برنامههای پرورشی، فرهنگ بومی و ملی را به دانشآموزان انتقال دهد تا بدینوسیله بسترهای لازم برای تأمین امنیت اجتماعی نیز فراهم آید.
نظام آموزشوپرورش میتواند به روشهای متفاوت به شرح زیر، مفهوم امنیت اجتماعی را در دانشآموزان نهادینه کند:
1. گنجاندن فرهنگ امنیت اجتماعی در کتابهای درسی؛
2. تشریح جایگاه قانون و هنجارهای اجتماعی بهعنوان مبانی امنیت اجتماعی؛
3. اهتمام به افزایش آگاهی اجتماعی دانشآموزان از طریق ارتباط و همکاری با نیروی انتظامی؛
4. تبلیغ و تحکیم جایگاه و عملکرد نیروی انتظامی بهعنوان تأمینکننده امنیت اجتماعی مردم؛
5. رصد کردن اطلاعات و اخبار مرتبط با حوزه امنیت اجتماعی و انتقال آن به دانشآموزان؛
6. اهتمام به آموزش مسائل بزهکاری بهعنوان آسیب اجتماعی و تهدیدکننده امنیت اجتماعی؛
و...»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 59، تابستان 1392 منتشر شده است.