عکس رهبر جدید
۲۸ آذر ۱۳۸۹ ۲۲:۵۵
وارث چه ریاضیاتی هستیم
چند خاطره از آقای میرزا جلیلی، عضو هیئت تحریریه‌ی فصل‌نامه‌ی رشد آموزش ابتدایی

آقای میرزا جلیلی عضو هیئت تحر‌یریه‌ی مجله‌ی رشد آموزش ریاضی، در آخرین شماره‌ی این فصل‌نامه، چند خاطره‌ی جالب از تغییرات برنامه‌ی درسی ریاضی در ایران و جهان ارائه کرده که توجه به آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.
آقای میرزا جلیلی در یکی از این خاطرات آورده ا ست:
«در یک کنفرانس بین‌المللی ریاضی در هلند شرکت کرده بودم؛ یک  استاد برزیلی ضمن سخنرانی خود، مطالب جدیدی را برای برنامه‌های دبیرستان پیشنهاد کرد.
بعد از سخنرانی وی، حاضران برای صرف چای به سالن مجاور رفتند. بر حسب تصادف، من سر میزی قرار گرفتم که دو نفر فرانسوی هم آن‌جا نشسته بودند.
پس از تعارف، آن‌ها به کارت شناسایی که بر سینه‌ام نصب شده‌بود، نگاه کردند و گفتند از ایران هستید؟
سپس ادامه دادند که «خوب  است شما پیشنهادهای  استاد برزیلی را به کشورتان ببرید و اجرا کنید.» گفتم: « شما چرا اقدام نمی‌کنید؟» جواب دادند که تغییر برنامه و کتاب در فرانسه به این آسانی نیست که ما تا اراده کنیم و بخواهیم، تغییر کند یا عوض شود. مسئولان آموزشی ما معتقدند که تغییر یک نظام آموزشی یا برنامه، اگر بدون مطالعه و به صورت جهشی انجام بگیرد، تلاطم و آشوبی در کلاس‌ها و خانواده‌ها ایجاد می‌کند که ضررش بیشتر  از نفعش است. از این جهت، ما در تغییر نظام و برنامه‌های خود خیلی با احتیاط و حساب شده و با بررسی همه‌ی جوانب و فراهم ساختن زمینه و مقدمات کار  اقدام می‌کنیم و این زمان می‌برد. اما در سایر کشورها این‌طور نیست. مثلاً شما به عنوان مسئول یا کارشناس، هر وقت اراده کنید می‌توانید، یک شبه برنامه‌ها و کتاب‌های خود را عوض کنید.» در آن روز من این گفت‌وگو را جدی نگرفتم و آن را حمل بر غرور و برتری طلبی غربی‌ها کردم.  اما بعدها در عمل متوجه شدم که در  این زمینه، روال کار غربی‌ها با ما چقدر  متفاوت است.
چند سال پیش، وزیر آموزش و پرورش و علوم کشور سوئد اعلام کرد که «اگر ما خواهان یک صنعت قوی و به روز باشیم، لازم است ریاضی دبیرستان خود را قوی کنیم.»
بقیه خاطرات آقای میرزار جلیلی را می‌توانید در فصل‌نامه‌ی رشد آموزش ریاضی شماره 101 (پاییز 89) بخوانید.

تعداد بازدید : ۱,۳۵۹
کد خبر : ۱۲۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید