ویژهنامه همسو سازی برنامهها و کتابهای درسی «پایه سوم ابتدایی» با «برنامه درسی ملی»
جایگزینی تفکر «برنامه درسی» بهجای کتاب درسی با بهرهگیری از آموزههای نوین دانش برنامهریزی درسی و تطبیق این آموزهها با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و فرهنگ پربار قرآنی و ویژگیهای فرهنگی ـ محیطی ایران، مسیری روشن را در مقابل
آموزش و پرورش گشوده است.
این فکر از نیمه دوم سال 1390 عملیاتی شده و امسال در چارچوب نگاشتی ویژه با عنوان «همسو سازی برنامه درسی ملی با کتابهای درسی پایه سوم» در اختیار دستاندرکاران تعلیم و تربیت کشور قرار خواهد گرفت. آثار این سند به مثابه نقشهای مهم و راهنمایی
مناسب چون چراغ راهنما، همه مدیران و معلمان و مسئولان را در بر میگیرد.
در این ویژهنامه تلاش شده است اطلاعاتی درباره «پایه سوم» ارائه شود تا بتواند بهعنوان مکمل اجزای «بسته آموزشی» تولید شدهی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، آموزگاران را در ارتباط با فعالیت اساسی تدریس در این پایه با کتابها و برنامههای تغییر
یافته آشنا کند.
در این ویژهنامه و در کنار بیان نظرات رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تقریباً از همه نویسندگان و کارشناسان کتابهای درسی گفتوگو و یا مقاله وجود دارد و یا از نظرات آنها بهره گرفته شده است. همچنین در لابهلای گپ و گفتها مطالبی از برنامه درسی ملی،
سبکهای تغییر و روش تدریس ارائه شده است.
این ویژهنامه بهعنوان پیوست شماره 134 مجله رشد آموزش ابتدایی در مهرماه 1392
برای آموزگاران پایه سوم منتشر خواهد شد.
امید است این ویژهنامه در روند کیفیت بخشی و آشنا کردن مجریان و تسهیلگران تدریس با جریان فکری و عملی تحول، گامی مؤثر باشد.