منبع: «رشد راهنمایی تحصیلی»
ماهنامه رشد آموزش راهنمایی تحصیلی در مقالهای به عملکرد دانشآموزان ایرانی در تیمز سال 2011 پرداخته است.
این مقاله به قلم غلامرضا لشکر بلوکی، کارشناس ارشد برنامهریزی درسی نوشته شده است.
او در معرفی مطالعه تیمز آورده است: «تیمز یک ارزیابی در حوزه آموزش ریاضیات و علوم پایه چهارم ابتدایی و هشتم (سوم راهنمایی) است که هدف از آن تهیه دادهها و اطلاعات مقایسهای در مورد عملکرد آموزشی کشورهای شرکتکننده به منظور ارتقا
و بهبود کیفیت فرایند یاددهی ـ یادگیری در ریاضیات و علوم است.»
در بخش دیگر این مقاله به عملکرد دانشآموزان اشاره شده و آمده است: «جایگاه و عملکرد دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی ایران از بین 50 کشور شرکتکننده در مطالعه تیمز ریاضیات و علوم (مطالعه بینالمللی روند آموزش ریاضیات و علوم) 2011،
بهترتیب در رتبههای 43 و 38 و عملکرد دانشآموزان پایه هشتم (سوم راهنمایی) ایران از بین 42 کشور شرکتکننده در همین مطالعه، بهترتیب در رتبههای 32 و 22 قرار دارد که با وجود پیشرفتهای حاصل شده در این دوره نسبت به دورههای قبل، باز هم چندان رضایتبخش نیست.»
غلامرضا لشکر بلوکی، نویسنده مقاله، بعد از مقایسهای میان عملکرد دانشآموزان ایرانی در سالهای مختلف آورده است: «انتشار گزارش مطالعات تیمز در حوزههای آموزش ریاضیات و علوم دورههای ابتدایی و راهنمایی تحصیلی، تا حد زیادی آسیبها
و ضعفهای این حوزه را نمایان ساخته است و این هشدار را به دستاندرکاران نظام تعلیموتربیت و همچنین به معلمان میدهد که برای برونرفت از این وضعیت، باید چارهای اندیشیده شود.»
متن کامل این مقاله در ماهنامه رشد آموزش راهنمایی تحصیلی، شماره 8 (پیدرپی 106)، اردیبهشت 1392
منتشر شده است.