منبع: «رشد مدیریت مدرسه»
ماهنامه رشد مدیریت مدرسه، در مقالهای به موضوع تغییر در مدرسه و انواع رفتار در برابر تغییر پرداخته است.
کتایون سپهری نویسنده مقاله «درک و فهم تغییر در فضای مدرسه» است.
در ابتدای این مقاله آمده است: «نحوه رفتار در برابر تغییر وابسته به منبع تغییر است. اگر منبع تغییر درونی باشد، معمولاً از این تغییر استقبال میشود. منظور از منبع درونی تغییر این است که اعضای مدرسه با مشارکت همدیگر ایجاد تغییر
را ساماندهی کنند و برای اجرای آن نقشه بکشند. در مقابل، منبع تغییر میتواند بیرونی هم باشد. این منبع میتواند متغیرهای گوناگونی را دربرگیرد. برخی متغیرهایی از این دست عبارتند از: «قوانین، مقررات، دستورالعملها و فشارهای موجود.»
در برابر منبع یا منابع بیرونی تغییر، احتمال بروز دست کم سه نوع رفتار وجود دارد: «مقاومت در برابر تغییر، پیروی از تغییر، هدایت یا راهبری تغییر.»
نویسنده مقاله در ادامه به توضیح هر یک از این رفتارها پرداخته است.
در توضیح مقاومت در برابر تغییر آمده است: «مقاومت در برابر تغییر دلایل گوناگونی دارد. از دلایل عمده مقاومت در برابر تغییر میتوان به نداشتن آگاهی از ماهیت تغییر، روشن نبودن هدف تغییر، آماده نبودن بسته تغییر، بیاعتمادی و اعتقاد
نداشتن به تغییر اشاره کرد.
اگر اعضای مدرسه از ماهیت تغییر آگاهی نداشته باشند، طبیعی است که واکنش مثبتی به آن نشان ندهند. در واقع نبود آگاهی سازمانی، به معنای جریان نداشتن اطلاعات در ساختار سازمان است. تغییر چه در درون مدرسه و چه خارج از آن، باید بر زمینه
آگاهی سازمان مدرسه استوار باشد.»
متن کامل این مقاله در ماهنامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 8 (پیدرپی 93)، اردیبهشت 1392 منتشر شده است.