عکس رهبر جدید
۷ خرداد ۱۳۹۲ ۱۱:۱۳
آشنایی با گیاهان گوشت‌خوار
در «رشد آموزش زیست‌شناسی»

در کتاب‌های درسی از جمله زیست‌شناسی سال چهارم متوسطه عمومی، ویژه دانش‌آموزان علوم تجربی به گیاهان گوشت‌خوار اشاره شده است. فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی نیز در یکی از مقالات خود به این گیاهان و پرسش‌های رایج درباره آن‌ها پرداخته است.
الهه علوی، عضو هیئت تحریریه فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، نویسنده این مقاله است. وی در این مقاله که با عنوان «اجبار یا انتخاب» منتشر شده است به برخی پرسش‌های رایج درباره گیاهان گوشت‌خوار پاسخ داده است از جمله: چه سازوکارهایی برای جذب جانوران دارند؟؛ در کجا یافت می‌شوند؟؛ چه زمانی برگ‌های تله می‌سازند؟؛ چه جانورانی را شکار می‌کنند؟ و...
در پاسخ به این سؤال که آیا گیاهان گوشت‌خوار از انواع قدیمی گیاهان‌اند؟ آمده است: «خیر! این گیاهان جدید و از انواع کاملاً تکامل‌یافته گیاهان گلدارند. تاکنون حدود 600 گونه و زیرگونه از این گیاهان شناسایی شده است، البته بعضی نیز منقرض شده‌اند.»
در بخش دیگر مقاله با عنوان آیا گیاهان گوشتخوار رابطه هم‌زیستی دارند؟ آمده است: «نوعی هم‌زیستی عجیب بین گیاه گوشت‌خوار نپنتس و نوعی خفاش کوچک در برونئی مشاهده شده است. این خفاش کوچک که از کلید خودرو بزرگ‌تر نیست، در طول روز به آرامی درون تله‌های گیاه می‌خوابد. تله‌های کوزه‌ای این گیاه به اندازه‌ای است که دو تا سه خفاش از این نوع می‌توانند به‌راحتی در آن‌ها آرام گیرند.
گیاه مواد غذایی مورد نیاز خود را با گوارش این خفاش‌ها به‌دست نمی‌آورد. در واقع گیاه حتی مانع از سُرخوردن خفاش‌ها به درون مایع گوارشی خود می‌شود و خفاش‌ها نمی‌توانند حشراتی را که به دام افتاده‌اند بخورند. در عوض گیاه نیتروژن مورد نیاز خود را از مدفوع و ادرار خفاش‌ها به‌دست می‌آورد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 90، بهار 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۳۸
کد خبر : ۱,۱۶۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید