عکس رهبر جدید
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۸:۴۹
قرآن کریم و تولید علم
در «رشد آموزش قرآن»

فصل‌نامه رشد آموزش قرآن در مقاله‌ای جایگاه تولید علم در قرآن کریم را بررسی کرده است.
این مقاله چکیده پژوهشی است که شمس‌الدین خزلی از مجتمع آموزشی توحید منطقه 4 تهران انجام داده است.
نویسنده مقاله پس از ارائه ضرورت موضوع این تحقیق آورده است: «در قرآن بر اهمیت علم تأکید شده است. توصیه و تأکید خداوند مبنی بر تعلیم‌ و تعلم و شخصیت دانایان و آگاهان و نیز فرامین پیشوایان دین بر تعلّم و دانشجویی سوای محدودیت زمان و مکان و مرزهای جغرافیایی، اهمیت علم را نشان می‌دهد.»
در بخش دیگر مقاله می‌خوانیم: «در احادیث متعددی، قرآن به عنوان کتاب حاوی علم و اخبار و هر آنچه در جهان رخ داده است و خواهد داد، مطرح شده است. هر چند خرد آدمیان قادر به درک همه این علوم نباشد. بنابراین یکی از ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فرد قرآن کریم، عمق و ژرفای شگفت‌آور آن است، چنانکه قرآن ناطق، امام علی(ع) درباره آن فرمود: «و بحرا لایدرک قعره». تاریخ نشان داده است که راز جاودانگی و ماندگار قرآن و تازگی و طراوت همیشگی آن برای افکار و اندیشه‌های بشر، همین عمق و ژرفای آن است که هم‌چون دریای بی‌کران، غواصان فکر و فهم را در خود می‌پذیرد و هیچ‌گاه به نقطه پایان نمی‌رساند.»
در ادامه مقاله می‌خوانیم: «در جهان اسلام نیز یکی از پرسش‌هایی که در ارتباط با قرآن مطرح می‌شود، مسئله رابطه قرآن به عنوان آخرین و کامل‌ترین هدیه آسمانی با علوم، یعنی محصول تلاش فکری اندیشمندان جهان، اعم از علوم انسانی و علوم طبیعی است که از مدت‌ها پیش، ذهن و تفکر فرهیختگان را به خود مشغول ساخته و در عمل افراط و تفریط‌هایی را در پی داشته است. به گونه‌ای که برخی بیش از 300 آیه قرآن را با علوم تجربی تطبیق داده‌اند و در بسیاری موارد، ادعای ارتباط تنگاتنگ قرآن با علوم را مطرح کرده‌اند. برخی دیگر نیز هر نوع ارتباط قرآن با علوم را منکر شده و برداشت مطلب علمی از قرآن را تحمیل بر قرآن و «تفسیر به رأی» دانسته‌اند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش قرآن، شماره 40، بهار 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۹۶۷
کد خبر : ۱,۱۵۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید