عکس رهبر جدید
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۰:۲۸
کلاس‌های تخصصی
در «رشد آموزش فیزیک»

یکی از مقاله‌های فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک که به قلم سه تن از دبیران آموزش‌وپرورش شهرستان عجب‌شیر نوشته شده است به موضوع تلفیق کلاس درس با آزمایشگاه و طرح تک‌موضوعی کردن کلاس‌ها اختصاص دارد.
مقاله «بهینه‌سازی فرایند یادگیری، تلفیق کلاس با آزمایشگاه» توسط مرضیه روانبخش، حسن اتحاد مهرآباد و محمد سبزی دبیران آموزش‌وپرورش شهرستان عجب‌شیر استان آذربایجان شرقی نوشته شده است.
آن‌ها در این نوشتار براساس تجربه‌ای که در حوزه تخصصی‌کردن کلاس‌ها در دبیرستان نمونه دولتی ملاصدرای شهرستان عجب‌شیر داشته‌اند به اهمیت این موضوع پرداخته‌اند. در این مدرسه هشت کلاس تخصصی زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی، رایانه، معارف اسلامی و عربی، زبان و ادبیات فارسی و زبان انگلیسی تشکیل شده است. نویسندگان مقاله در بخشی از آن به نتایج حاصل از تک موضوعی‌کردن کلاس‌ها پرداخته و چنین برشمرده‌اند:
1. تشویق دانش‌آموزان به یادگیری مفاهیم
2. تثبیت جایگاه فناوری در امر آموزش
3. ایجاد انگیزه برای یادگیری
4. تسهیل فرایند یادگیری
5. پرورش ذهن خلاق
6. افزایش قدرت استدلال
7. تعمیق و تثبیت یادگیری
8. مدیریت زمان ـ مکان
9. هم‌زمانی مفاهیم نظری و مهارت‌های عملی
10. آموزش غیرمستقیم
11. آموزش کاربرد علوم در زندگی و...
نویسندگان مقاله در ادامه به تشریح و توضیح این موارد پرداخته‌اند.
آسیب‌شناسی و محدودیت‌های طرح تخصصی کردن کلاس‌ها و راهکارهای آن، مدیریت کلاس در کلاس‌های تخصصی، تدریس در کلاس‌های تک موضوعی و نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان در این کلاس‌ها از دیگر بخش‌های مقاله است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، شماره 102، بهار 1392 منتشر شده است.
 

تعداد بازدید : ۱,۷۸۴
کد خبر : ۱,۱۴۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید