عکس رهبر جدید
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۰:۵۲
سنجش‌های کلاسی
در «رشد آموزش قرآن»

سنجش‌های کلاسی جزئی از فرایند یاددهی-یادگیری هستند. معلمانی که به توسعه سنجش‌های سودمند می‌پردازند، زمینه‌های آموزش اصلاحی یا ترمیمی را فراهم می‌آورند. یکی از مقالات فصل‌نامه رشد آموزش قرآن به این موضوع اختصاص دارد.
این مقاله را توماس آر.گاسکی نوشته و فاطمه‌سادات میرعارفین ترجمه کرده است. در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «مناسب‌ترین سنجش‌ها برای هدایت پیشرفت یادگیری دانش‌آموزان، امتحانات کوتاه‌پاسخ، آزمون‌ها، تکالیف نوشتاری و سایر سنجش‌هایی هستند که معلمان بر یک مبنای قاعده‌مند و هدفمند در کلاس اجرا می‌کنند. معلمان به نتایج حاصل از این نوع سنجش‌ها اطمینان دارند، زیرا تنظیم و اجرای آن‌ها با اهداف آموزشی کلاسی درس ارتباط دارد. به‌علاوه، این نتایج برای دسترسی به تجزیه و تحلیل وضعیت تحصیلی هر دانش‌آموز، وسیله‌ای سریع و آسان هستند.»
در ادامه مقاله آمده است: «معلمان باید دیدگاه‌های خود را، هم نسبت به انواع سنجش و هم نسبت به تغییر نتایج آن‌ها تغییر دهند، به‌ویژه اینکه باید به سنجش‌هایی که انجام می‌دهند به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از فرایند آموزش و امری مهم و اساسی برای کمک به یادگیری دانش‌آموزان توجه کنند.»
ادامه مقاله به توصیه‌هایی برای معلمان در زمینه سنجش‌های کلاسی اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش قرآن، شماره 40، بهار 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۱۰
کد خبر : ۱,۱۴۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید