عکس رهبر جدید
۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ۱۱:۵۶
تأثیر فعالیت‌بدنی بر سلامت
مقاله‌ای از «رشد آموزش تربیت‌بدنی»

سلامتی کودکان محور فعالیت‌های بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی هم‌چون سازمان بهداشت جهانی و یونیسف است که تأمین آن در فرایند توسعه ملی بسیار مهم و تعیین‌کننده محسوب می‌شود. فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی در مقاله‌ای به تأثیر فعالیت‌بدنی بر تأمین سلامتی کودکان پرداخته است.
دکتر علیرضا رمضانی و دکتر عباس نظریان مادوانی نویسندگان این مقاله هستند. در بخشی از مقاله با عنوان «فعالیت بدنی منظم و سلامتی» آمده است: بنابر نظر بسیاری از دانشمندان علوم ورزشی، تمرین هوازی، فعالیت‌بدنی مناسبی است که در حفظ و بهبود سلامت جسمانی و روانی افراد اثرگذار است. فعالیت جسمانی منظم یکی از ابعاد سبک زندگی سالم است، با وجود این بسیاری از نوجوانان کشورهای در حال توسعه برای دست‌یابی به فواید مرتبط با سلامتی فعالیت جسمانی، به اندازة کافی فعال نیستند. نتایج یک مطالعه روی نوجوانان ایرانی نشان داد که تنها 9/35 درصد دختران در مقایسه با 4/61 درصد پسران به فعالیت جسمانی می‌‌پردازند و متوسط وقت صرف شده روزانه برای فعالیت جسمانی دختران 82/31 دقیقه است. حال آنکه توصیه برای کودکان و نوجوانان انجام 60 دقیقه فعالیت جسمانی روزانه به مدت 5‌ بار و یا بیشتر در هفته است.»
در بخش دیگر مقاله دربارة نقش مدارس در گسترش الگوهای رفتاری مؤثر در تأمین سلامت می‌خوانیم: «باتوجه به جدی بودن موضوع کم‌تحرکی دختران و پسران، آموزش آنان در زمینة ارتقای فعالیت جسمانی باید با اهمیت تلقی شود. یکی از راه‌های توقف و یا معکوس کردن روند کاهش کم‌تحرکی جسمانی، انجام مداخلات «مدرسه‌محور» مبتنی بر تئوری‌ها و الگوهای گوناگون در زمینة ارتقای رفتارهای مؤثر در سلامت است. به‌علت وجود منابع آموزش جسمانی مناسب از جمله معلم و مربی ورزش متخصص و همچنین ساعت ورزش مصوب، مدارس می‌توانند سبک زندگی فعال را ارتقا دهند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، «شماره 45» زمستان 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۴۹۸
کد خبر : ۱,۱۰۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید