عکس رهبر جدید
۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ۱۳:۲۴
تدریس جذاب فیزیک
در «رشد آموزش فیزیک»

فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک در مقاله‌ای به بررسی شیوه‌های پیشنهادی برای هیجان‌انگیز کردن کلاس درس فیزیک می‌پردازد. در این مقاله نمونه‌های عملی در کلاس درس و نتایج حاصل از آن بر مبنای تجربه یک معلم بیان شده است.

این مقاله را فاطمه ایجادی، دبیر فیزیک از مشهد نوشته و در آن پیشنهادی مبنی بر تدریس هیجان‌انگیز درس فیزیک ارائه داده است: «ارائه یک موقعیت اسرارآمیز، پرابهام، مهیج و غیرمعمول می‌تواند حس کنجکاوی دانش‌آموز را برانگیزد و شروع خوبی برای تدریس درس جدید باشد. این موقعیت می‌تواند طرح یک پرسش خاص، استفاده از یک اسباب‌بازی و یک آزمایش ساده باشد.
مطرح کردن یک پرسش خاص، استفاده از یک اسباب‌بازی یا آزمایش ساده علاوه بر به‌کار انداختن ذهن دانش‌آموزان برای پاسخ دادن به آن پرسش، انگیزه خوبی برای یادگیری مفاهیم فیزیک، ساختن یک اسباب‌بازی جدید با ارتباط بین درس فیزیک و زندگی‌شان خواهد بود.
استفاده از وسایل ساده، ارزان و دم‌دستی برای آزمایش، کلاس را سرشار از تحرک می‌کند و برای دانش‌آموزان لذت خاصی به همراه می‌آورد که باعث کشف قوانین فیزیک و حک شدن در ذهن‌شان می‌شود.
تدریس به شیوه بازی‌گونه نیز می‌تواند هیجان خاصی در کلاس به‌وجود آورد که به یادگیری بهتر فیزیک می‌انجامد. این شیوه بازی‌گونه می‌تواند به‌صورت گروهی یا به شکل سابقه‌ای علمی – پژوهشی برگزار شود.
من برای جذاب و هیجان‌انگیز کردن کلاس درس فیزیک از چندین شیوه شامل استفاده از اسباب‌بازی و وسایل تزئینی ساده با اصول فیزیکی، آزمایش‌های ساده و جذاب، برگزاری مسابقه علمی – پژوهشی – هنری به‌عنوان امتحان با هدف مرور درس بهره برده‌ام.»
ادامه این مقاله به تشریح تجربیات این معلم اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، شماره 101، زمستان 1391 منتشر شده است. 
 

تعداد بازدید : ۲,۵۶۵
کد خبر : ۱,۰۹۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید