در «رشد آموزش علوماجتماعی»
در شکاف نسلها، والدین و فرزندان دارای ارزشهای متفاوت و دیدگاههای گوناگونی هستند. این امر موجب کشمکش و رنج متقابل، قضاوت ارزشی، سرگشتگی و آشفتگی متقابل میشود. فصلنامه رشد آموزش علوماجتماعی در مقالهای به شکاف نسلها و
نقش آموزشوپرورش در این موضوع پرداخته است.
این مقاله به قلم خلیل کمربیگی، دبیر آموزشوپرورش ایلام منتشر شده است. در بخشی از این مقاله میخوانیم: «نقش آموزشوپرورش در انتقال ارزشها، یکی از مهمترین وظایفی است که برعهده این نهاد گذاشته شده است. آموزشوپرورش باید بتواند ارزشهای
رایج و مورد قبول اکثریت جامعه را به کودکان انتقال دهد و آنها را در وجودشان نهادینه سازد.
آموزشوپرورش باید زمینه مناسبی را برای پذیرش ارزشها در وجود کودکان و نوجوانان مهیا کند تا کودک و نوجوان با فراغ بال و آزادی به گزینش و انتخاب ارزشهای مورد نظر خود دست بزند. بسترسازی و آماده کردن کودک و نوجوان برای قبول یا رد برخی از ارزشها را باید دستگاه
آموزشی برعهده داشته باشد. کودک و نوجوان از طریق مدرسه با ارزشهای رایج در جامعه آشنا میشود و خود دست به انتخاب میزند.»
در بخش دیگری از مقاله آمده است: «آموزشوپرورش با انتقال ارزشها به کودک و نوجوان، زمینه بروز پدیده شکاف نسلها را مهیا میسازد. ارزشهایی که در مدرسه به کودک و نوجوان آموخته میشوند، گاهی با ارزشهای خانواده و جامعه در تضاد قرار میگیرند. همین تضاد ارزشی بین
ارزشهای رایج در مدرسه با ارزشهای خانه و جامعه، در بروز پدیده شکاف نسلها مؤثر میافتد.»
متن کامل این مقاله را در فصلنامه رشد آموزش علوماجتماعی، شماره 57، زمستان 1391 منتشر شده است.