عکس رهبر جدید
۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ۱۲:۳۴
رازی، پزشک تجربه‌گرا
منبع: «رشد آموزش زیست‌شناسی»

َفصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، در یکی از مطالب خود به‌ معرفی محمد‌بن زکریای رازی پزشک و دانشمند ایرانی، آثار و دیدگاه‌های او پرداخته است.
«محمدعلی ابوعلی» نویسنده این مقاله است. در بخشی از این مقاله آمده است: «ابوریحان بیرونی نوشته است که رازی در ابتدا به کیمیا اشتغال داشته است، اما پس از آنکه چشمان او بر اثر کار مداوم با مواد تند و تیز آسیب دیده، به قصد درمان بیماری چشمان خود به پزشکی روی آورد.
مورخان نوشته‌اند که رازی مدتی در بغداد اقامت کرد، در آنجا به تحصیل علم و پزشکی پرداخت و در همان‌جا به ریاست بیمارستان معتضدی برگزیده شد اما بعد از مدتی به ری بازگشت و در مقام ریاست بیمارستان ری تا پایان عمر به درمان بیماران مشغول بود.
در ادامه مقاله، نویسنده به ماجرای انتخاب محل مناسب برای بیمارستان معتضدی اشاره کرده است: «می‌گویند هنگامی که می‌خواستند بیمارستان معتضدی بغداد را بسازند، با او برای انتخاب محل مناسب برای آن بیمارستان مشورت کردند. رازی فرمان داد چند قطعه مساوی گوشت را در محله‌های گوناگون شهر بیاورند و گفت جایی که قطعه گوشت در آنجا دیرتر فاسد می‌شود برای احداث بیمارستان مناسب است.
از این‌رو او را نخستین دانشمندی می‌‌دانند که درباره تئوری عامل مولد و رد تئوری تولید خود‌به‌خودی موجودات زنده (خلق‌الساعه) شرح نوشته است. رازی بخش ویژه بیماران روانی را در آن بیمارستان بنیان گذاشت و برای هر گروه از بیماران رژیم غذایی مناسب آن‌ها را تعیین کرد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه‌ رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 89، زمستان 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۱۴
کد خبر : ۱,۰۶۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید