عکس رهبر جدید
۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ۱۰:۱۵
رسانه و تولید ملی
مقاله‌ای از «رشد آموزش علوم اجتماعی»

فصل‌نامه رشد آموزش علوم اجتماعی در مقاله‌ای به تبیین مفاهیم و واژگان اقتصادی، نقش مردم، مسئولان، تولیدکنندگان و دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه پرداخته است.
فخری امام‌جمعه، عضو گروه‌های آموزشی متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در این مقاله به نقش رسانه و تأثیر آن در فرهنگ‌سازی در حوزه اقتصاد اشاره کرده است:
«شاید بتوان رسانه را «دستگاه تولید فرهنگ» نامید، زیرا نقش مهمی در فراهم آوردن بسترهای فرهنگی دارد. در رأس رسانه‌ها «صدا و سیما» به عنوان پرمخاطب‌ترین رسانه، اصلی‌ترین نقش و وظیفه را برعهده دارد. بی‌تردید حمایت از تولید ملی نیازمند ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب در جامعه است. به این منظور باید فرهنگ مصرف جامعه را اصلاح کنیم. اگر الگوی مصرف اصلاح شود، حمایت از کار و سرمایه ایرانی محقق خواهد شد.»
وی در ادامه آورده است: «صدا و سیما می‌تواند با ساخت برنامه‌های مناسب، آگاهی عمومی مردم را نسبت به کالاهای داخلی افزایش دهد و مصرف محصول داخلی را به یک عادت و فرهنگ تبدیل کند. به این ترتیب به تدریج مصرف کالای خارجی نه‌تنها از وضعیت موجود، یعنی نوعی تفاخر، خارج می‌شود، بلکه آثار این اقدام که تضعیف موقعیت کارگر داخلی و سرمایه داخلی است تشریح می‌شود. در این صورت جز در مواردی که جنس مشابه داخلی وجود ندارد، مصرف کالای خارجی به یک ضد ارزش تبدیل می‌شود.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه‌ رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 57، زمستان 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۵۶
کد خبر : ۱,۰۶۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید