عکس رهبر جدید
۷ بهمن ۱۳۹۱ ۰۸:۰۴
خلق‌وخوی کودک
در «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

خلق‌وخو مجموعه‌ای از خصلت‌های ذاتی است که کودک را با دنیا ارتباط می‌دهد و نقشی اساسی و بنیادی در تکامل شخصیت منحصر به فرد کودک دارد. این خصلت‌ها هم‌چنین چگونگی تعامل کودک با دنیای اطرافش را تعیین می‌کند. فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی در مقاله‌ای به بررسی رفتارهای مربوط به خلق‌وخو پرداخته است.
زهرا امیرمحمدی، کارشناس ارشد پیش‌دبستان نویسنده این مقاله است. وی ابتدا به تعریف خلق‌وخو پرداخته و آورده است: «توماس وچس خلق‌وخو را تفاوت‌های فردی در روش‌های رفتاری می‌دانند که با فرد متولد می‌شود. خلق‌وخو از زمان تولد پویا و پایدار است و جزء خصوصیاتی است که باید آن‌ها را پذیرفت و تحمل کرد. ویژگی‌هایی که هرگز نمی‌توان صفت خوب یا بد به آن‌ها داد.
از سال 1950 تعداد زیادی از دانشمندان مطالعه در زمینه خلق‌وخو را دنبال کرده‌اند تا نشان دهند که رشد و سلامتی فرزندان توسط خلق‌وخو تحت تأثیر قرار می‌گیرد. شوچن‌ین و شوفنگ‌چن ضمن تحقیقی نشان داده‌اند که خلق‌وخوی کودک عامل مهمی است که بر مشکلات رفتاری و سازگاری مثبت آن‌ها در سال‌های اولیه کودک اثر شدیدی دارد.
پژوهشگران خلق‌وخو را با نه صفت اختصاصی یا ترکیبی از آن‌ها تعریف کرده‌اند و به تبیین هم‌سالان، اعضای خانواده و نوع رفتارها و عکس‌العمل‌ها پرداخته‌اند.»
نویسنده در ادامه نُه ویژگی خلق‌وخو را برشمرده است:
1. میزان فعالیت
2. حساسیت یا آستانه حسی
3. قانون‌مندی (نظم‌پذیری)
4. تمایل نشان دادن (کناره‌گیری)
5. انطبا‌ق‌پذیری (سازگاری)
6. وضع روانی/ حالت روحی
7. شدت واکنش
8. پایداری- تداوم
9. حواس‌پرتی
ادامه مقاله «خلق‌وخوی کودک» به تشریح این نه ویِژگی و نیز چگونگی تأثیر خلق ‌وخو بر کودک اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 17، زمستان 1391، منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۳۴
کد خبر : ۱,۰۵۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید