مقالهای از «رشد آموزش معارف اسلامی»
گفتوگو یکی از بهترین و مناسبترین رهیافتهایی است که از رهگذر آن میتوان به دیدگاهها و فراز و فرود اندیشهها و عقاید پی برد و به نتیجه منطقی و درست رسید. همچنین با احیای استحکام و تمسک به اصول اخوت که دستور صریح قرآن کریم است،
بههم بستگی اجتماعی میان مسلمانان و تفاهم بیشتر میان آنها دست یافت. فصلنامه رشد آموزش معارف اسلامی در مقالهای به این موضوع پرداخته است.
سیدعبدالقادر حسینی، دبیر آموزشوپرورش استان کردستان در این مقاله به اصول گفتمان قرآنی پرداخته و این اصول را چنین برشمرده است: «اصل کرامت انسانی»، «اصل تقوا و اخلاص در نیت»، «اصل عدل و قسط»، «اصل ادب و پرهیز از تکبر و تهمت و افترا»، «اصل احسان
و شورا»، «اصل وفای به عهد»، «اصل مقابله بهمثل»، «اصل موالات نداشتن مسلمانان با دشمنان اسلام»، «اصل اخلاق و دعوت به صبر و آرامش و نرمخویی»، «اصل زبان»، «اصل تنوع نژادی صرفاً جهت شناسایی یکدیگر» و «اصل امر به معروف و نهی از منکر».
ادامه مقاله به تشریح این اصول اختصاص دارد. در تشریح اصل «موالات نداشتن مسلمانان با دشمنان اسلام» آمده است: «از منظر گفتمان اسلام، دو نوع موالات مثبت و منفی وجود دارد. در نوع اول آئین همزیستی مسالمتآمیز توأم با صلح و صفا در بین مسلمانان و حتی با غیرمسلمانان
تأکید شده است. در نوع دوم، از موالات مسلمانان با کافران حربی و معاندان دین اسلام نهی شده است و این قاعده یکی از ملزومات وحدت و اخوت در جوامع اسلامی و در گفتمانهاست. اصل ارجاع به معنویتگرایی مشترک، تأکید بر شناسایی عالمان و اندیشمندان و دانشمندان بزرگ مذاهب
اسلامی و اصل شناسایی فرهنگها و تمدنهای بومی اسلامی از راهکارهای ایعاد موالات بهشمار میآید.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 87، زمستان 1391 منتشر شده است.