شبهات و چالشهای دانشآموزان در مسائل دینی و نحوهی مواجهه با آنها، عنوان مقالهی مبسوطی است که در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی، در شمارهی پاییز 89 فصلنامهی رشد معارف اسلامی به چاپ رسیده است
در این مقاله که توسط دو تن از دبیران اصفهان (خانمها زهره انتشاری و خدیجه نوربخش) تهیه شده، آمده است: برخی از علل و عوامل شبهات دانشآموزان در مسائل دینی عبارتست از: رسمی بودن دروس دینی و قرآن، بیتوجهی به تعقل و خردورزی، فقدان
جامعنگری و عدم تعادل در توجه به همهی ابعاد معرفتی دین، کمرنگ شدن نقش مربیان و معلمان دینی و کاهش اثربخشی الگوها، ناکارآمدی ارزشیابی دروس دینی و قرآن، جمود، سطحینگری و ظاهرگرایی، سنت و مدرنیسم و سیاستهای فرهنگی و تربیتی.
در بخش دیگری از این مقاله، راهکارهای مؤثر در رفع شبهات و چالشهای دانشآموزان در مسائل دینی ارائه شده و آمده است:
تأکید و توجه به تفکر و تعقل در تربیت، توجه به فطرت در امر تربیت، بهرهگیری از تجربهی دینی و هنر عشق ورزیدن، شناخت انسان و توجه به نیازها و علایق او، توجه به همهی ابعاد تربیتی در آموزش، شفافیت آموزههای دینی و تطابق آن با شرایط، تأکید بر روشهای غیرمستقیم،
جایگزینی رفتار به جای گفتار، بهرهگیری از الگوهای تربیتی، پرهیز از اجبار، ایجاد تعامل سنت و تجدد و ایجاد هماهنگی بین سازمانها و نهادهای دستاندرکار تربیت از جمله راهکارهای موثر در رفع شبهات و چالشهای دانشآموزان در مسائل دینی است.
مشروح این مقاله را میتوانید در فصلنامهی رشد آموزش معارف، پاییز 89 ببینید.